Do e-mailu mi přistály dvě další z typických nabídek, které na první pohled vypadají lákavě, ale skrývá se v nich velký čert. Pokud nejste SEO odborníci, tak zbystřete a čtěte, abyste se vyvarovali velkých chyb.
Víte, jaký je mezi nimi rozdíl? Dříve bylo cílem optimalizace pro vyhledávače oblafnout vyhledávač a vetřít se na první stránku vyhledávání. Používali se k tomu nejrůznější nepřirozené nebo manipulativní techniky.
Těmto časům je ale dávno konec. Taktiky, které platily před deseti lety, ale stále vám je SEO agentury nabízejí, už dnes nefungují. Nebo hůře – mohou vás poškodit.
A to je i případ nabídek, které jsem dostal do e-mailu, a které jste možná dostali i vy.
Níže vidíte znění nabídky v e-mailu a podívejme se na to, kde je zakopaný pes.
Co nabídka říká: Registrací do hodně katalogů zvýšíte návštěvnost a oslovíte potenciální zákazníky.
Co je na tom špatně? Registrací do stovek katalogů, kam nikdo nechodí, návštěvnost opravdu nezvýšíte. Není odkud brát – nikdo je nenavštěvuje. Získáte jen zpětné odkazy ze stránek, které jsou obvykle vyhledávačem velmi špatně hodnocené, takže vám spíše ublíží.
TEST: Nabídka říká, že se můžete registrovat až do 700 českých katalogů. Kolik katalogů znáte vy a lidé ve vašem okolí? Číslo, které jste si odpověděli, je počet katalogů, které lidé (a vaši zákazníci) v Česku navštěvují a kam se má smysl registrovat.
Co nabídka říká: Super novinkou je registrace do katalogů v jiných zemích a jazycích.
Co je na tom špatně? Platí vše, co jsem uvedl výše a něco navíc. Vy prodáváte do Španělska? Že ne? Tak proč byste měli být zařazeni ve španělském katalogu. Takový zpětný odkaz je ještě bezcennější než odkaz z bezejmenného českého katalogu.
Co nabídka říká: Registraci do katalogů provádíme manuálně.
Co je na tom špatně? Dvě věci:
Jiný e-mail s nabídkou mi dorazil před dvěma dny. Pochází z konkurenční firmy zabývající se tvorbou webových stránek. E-mail můžete vidět na obrázku:
Tento typ nabídek mi chodí celkem pravidelně. Pokud přijde od někoho mimo můj obor, beru to jako fakt, že dotyčný nemá přehled o tom, co funguje a co ne. Ale pokud něco takového přijde od firmy, která se má v oboru velmi dobře orientovat, je to na pováženou.
Co nabídka říká: Vyměníme si na sebe odkazy v zápatí webu, čímž zlepšíme hodnocení našich webů v Googlu a Seznamu.
Co je na tom špatně? Dvoucestná výměna (tedy vy odkazujete na mě a já na vás) je nejokatější pokus o manipulaci s hodnocením stánek a vyhledávače ji velmi dobře rozeznají (ani se nemusejí moc snažit). Takovým odkazům proto minimálně nevěnují pozornost. Dokud jich není hodně – pak může být zle.
Navíc – zápatí webu se opakuje na každé stránce webu. Což znamená velmi vážnou duplicitu. Jak přistupují vyhledávače k duplicitě, jsem už popisoval výše. Takový odkaz tedy nemá žádnou hodnotu.
A dále – vyhledávače zajímá kontext, tedy okolní text kolem odkazu a téma stránky, z něhož se odkazuje. Nabízený odkaz žádný kontext nemá, takže je pro vyhledávač v podstatě bezcenný.
Ale to pořád není vše – pokud byste budovali zpětné odkazy se stále stejný textem odkazu (anchor text v nabídce, jednoduše – onen podtržený text), vyhledávač to vyhodnotí jako manipulující techniku a vašemu webu pravděpodobně sníží hodnocení, nebo jej penalizuje.
Co nabídka říká: Výměnou odkazů získáme více zákazníků.
Co je na tom špatně? Zeptám se vás takto: Klikáte na odkazy ve shluku odkazů v zápatí nějakého webu? Rozhodně ne. Také proč byste měli? Takový odkaz tedy žádné nové zákazníky nepřivede.
Dejte si pozor na podobné nabídky a nevyužívejte je, pokud si nejste jisti tím, jaký výsledek to bude mít. Vybírejte pečlivě, s kým budete spolupracovat. Vaše rozhodnutí může znamenat buď růst byznysu získaného díky webu, nebo jeho konec.
A moje doporučení: Vzdělávejte se v této oblasti, ale využívejte pouze osvědčené zdroje a ne zdroje typu „jedna paní povídala“, kterých jsou na internetu a hlavně po různých diskuzních fórech mraky. Čerpejte od lidí, kteří se v oboru pohybují léta a mají konkrétní výsledky.
Pokud budete chtít využít informací speciálně připravených pro živnostníky a majitele firem s weby a eshopy, pak využijte například:
Anebo se přihlaste na rekvalifikační kurz Internetový marketing, který se vypisuje dvakrát ročně.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
Počet komentářů: 2
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Ahoj Martine,
výborné shrnutí nástrah marketérů, kteří se zapomněli v prehistorických dobách optimalizace pro vyhledávače. Možná bych polemizoval jen o jednom bodě, který jsi zmínil, a to je rychlý nárůst zpětných odkazů při jednorázové registraci do katalogů. Myslím, že v tomto ohledu by to zas až takový problém být nemusel, protože zaprvé chvíli trvá, než jsou odkazy schváleny adminem katalogu (samozřejmě jen u těch katalogů, které odkazy ručně schvalují) a to trvá u každého z nich různě, a za druhé po uveřejnění odkazu zase nějakou dobu trvá než jsou vyhledávačem zaindexovány. Je to ale jenom detail, který samozřejmě nevyvrací fakt, že registrace do stovek bezcenných katalogů a umísťování odkazů do zápatí webů je v dnešní době blbost 🙂