fbpx

MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby | Nejlepší obchodník je váš web | SEO akademie

Nepřínosné a nebezpečné SEO? Stále v nabídkách SEO agentur

Do e-mailu mi přistály dvě další z typických nabídek, které na první pohled vypadají lákavě, ale skrývá se v  nich velký čert. Pokud nejste SEO odborníci, tak zbystřete a čtěte, abyste se vyvarovali velkých chyb.

Staré a nové SEO

Víte, jaký je mezi nimi rozdíl? Dříve bylo cílem optimalizace pro vyhledávače oblafnout vyhledávač a vetřít se na první stránku vyhledávání. Používali se k tomu nejrůznější nepřirozené nebo manipulativní techniky.

Těmto časům je ale dávno konec. Taktiky, které platily před deseti lety, ale stále vám je SEO agentury nabízejí, už dnes nefungují. Nebo hůře – mohou vás poškodit.

A to je i případ nabídek, které jsem dostal do e-mailu, a které jste možná dostali i vy.

stare-nove-seo

Registrace do katalogů a vyhledávačů?

Níže vidíte znění nabídky v e-mailu a podívejme se na to, kde je zakopaný pes.

SEO nabídka 1

Problém 1

Co nabídka říká: Registrací do hodně katalogů zvýšíte návštěvnost a oslovíte potenciální zákazníky.

Co je na tom špatně? Registrací do stovek katalogů, kam nikdo nechodí, návštěvnost opravdu nezvýšíte. Není odkud brát – nikdo je nenavštěvuje. Získáte jen zpětné odkazy ze stránek, které jsou obvykle vyhledávačem velmi špatně hodnocené, takže vám spíše ublíží.

TEST: Nabídka říká, že se můžete registrovat až do 700 českých katalogů. Kolik katalogů znáte vy a lidé ve vašem okolí? Číslo, které jste si odpověděli, je počet katalogů, které lidé (a vaši zákazníci) v Česku navštěvují a kam se má smysl registrovat.

zklamání

Problém 2

Co nabídka říká: Super novinkou je registrace do katalogů v jiných zemích a jazycích.

Co je na tom špatně? Platí vše, co jsem uvedl výše a něco navíc. Vy prodáváte do Španělska? Že ne? Tak proč byste měli být zařazeni ve španělském katalogu. Takový zpětný odkaz je ještě bezcennější než odkaz z bezejmenného českého katalogu.

Problém 3

Co nabídka říká: Registraci do katalogů provádíme manuálně.

Co je na tom špatně? Dvě věci:

  1. Není to pravda. Smysluplná registrace do katalogu vám zabere v průmětu alespoň 10-15 minut. Opravdu si myslíte, že někdo pracuje za 3,50 Kč za 10 minut (cca 20 Kč za hodinu)? Nicméně automatický software to provede v okamžiku.
  2. Rychlý nárůst zpětných odkazů (rozuměj přes noc) je vyhledávači odhalena jako manipulující technika a může vést k penalizaci webu. Navíc – použitím stále stejného zápisu (rozuměj textu) dochází k duplicitě (jedno sdělení je stejné na více místech). Duplicitu dnes Google tvrdě trestá, takže ve výsledku se téměř nulová hodnota těchto zápisů sníží na absolutní nulu.

Výměna odkazů?

Jiný e-mail s nabídkou mi dorazil před dvěma dny. Pochází z konkurenční firmy zabývající se tvorbou webových stránek. E-mail můžete vidět na obrázku:

SEO nabídka 2

Tento typ nabídek mi chodí celkem pravidelně. Pokud přijde od někoho mimo můj obor, beru to jako fakt, že dotyčný nemá přehled o tom, co funguje a co ne. Ale pokud něco takového přijde od firmy, která se má v oboru velmi dobře orientovat, je to na pováženou.

Problém 1

Co nabídka říká: Vyměníme si na sebe odkazy v zápatí webu, čímž zlepšíme hodnocení našich webů v Googlu a Seznamu.

Co je na tom špatně? Dvoucestná výměna (tedy vy odkazujete na mě a já na vás) je nejokatější pokus o manipulaci s hodnocením stánek a vyhledávače ji velmi dobře rozeznají (ani se nemusejí moc snažit). Takovým odkazům proto minimálně nevěnují pozornost. Dokud jich není hodně – pak může být zle.

Navíc – zápatí webu se opakuje na každé stránce webu. Což znamená velmi vážnou duplicitu. Jak přistupují vyhledávače k duplicitě, jsem už popisoval výše. Takový odkaz tedy nemá žádnou hodnotu.

A dále – vyhledávače zajímá kontext, tedy okolní text kolem odkazu a téma stránky, z něhož se odkazuje. Nabízený odkaz žádný kontext nemá, takže je pro vyhledávač v podstatě bezcenný.

Ale to pořád není vše – pokud byste budovali zpětné odkazy se stále stejný textem odkazu (anchor text v nabídce, jednoduše – onen podtržený text), vyhledávač to vyhodnotí jako manipulující techniku a vašemu webu pravděpodobně sníží hodnocení, nebo jej penalizuje.

Problém 2

Co nabídka říká: Výměnou odkazů získáme více zákazníků.

Co je na tom špatně? Zeptám se vás takto: Klikáte na odkazy ve shluku odkazů v zápatí nějakého webu? Rozhodně ne. Také proč byste měli? Takový odkaz tedy žádné nové zákazníky nepřivede.

Závěrem aneb co si z toho odnést

spokojenostDejte si pozor na podobné nabídky a nevyužívejte je, pokud si nejste jisti tím, jaký výsledek to bude mít. Vybírejte pečlivě, s kým budete spolupracovat. Vaše rozhodnutí může znamenat buď růst byznysu získaného díky webu, nebo jeho konec.

A moje doporučení: Vzdělávejte se v této oblasti, ale využívejte pouze osvědčené zdroje a ne zdroje typu „jedna paní povídala“, kterých jsou na internetu a hlavně po různých diskuzních fórech mraky. Čerpejte od lidí, kteří se v oboru pohybují léta a mají konkrétní výsledky.

Pokud budete chtít využít informací speciálně připravených pro živnostníky a majitele firem s weby a eshopy, pak využijte například:

Anebo se přihlaste na rekvalifikační kurz Internetový marketing, který se vypisuje dvakrát ročně.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Komentáře

  1. Ahoj Martine,

    výborné shrnutí nástrah marketérů, kteří se zapomněli v prehistorických dobách optimalizace pro vyhledávače. Možná bych polemizoval jen o jednom bodě, který jsi zmínil, a to je rychlý nárůst zpětných odkazů při jednorázové registraci do katalogů. Myslím, že v tomto ohledu by to zas až takový problém být nemusel, protože zaprvé chvíli trvá, než jsou odkazy schváleny adminem katalogu (samozřejmě jen u těch katalogů, které odkazy ručně schvalují) a to trvá u každého z nich různě, a za druhé po uveřejnění odkazu zase nějakou dobu trvá než jsou vyhledávačem zaindexovány. Je to ale jenom detail, který samozřejmě nevyvrací fakt, že registrace do stovek bezcenných katalogů a umísťování odkazů do zápatí webů je v dnešní době blbost 🙂

    • Martin Domes 3.7.2014

      Souhlas. Na druhou stranu, pokud se v jednom okamžiku registruji automaticky do 700 katalogů, tak i kdyby tam byly prodlevy ve dnech, pořád by to třeba na úrovni 1-4 týdnů, znamenalo skokový nárůst zpětných odkazů. Což bude pro vyhledávače pravděpodobně podezřelé.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | Facebook

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop

Top