Traduje se, že online reklama je levná a účinná. Jaký typ online reklamy byste ale měli zvolit? Kolik stojí? A jakých výsledků online reklama dosahuje?
Tak jako máme v offline světě reklamu v tisku, v rádiu a v televizi, tak i v online světě není reklama jako reklama. Způsobů, jak propagovat své výrobky a služby, je mnoho.
Reklama ve vyhledávačích se zobrazuje nad a pod výsledky přirozeného vyhledávání. Pokud chcete být vidět ve vyhledávačích, musíte buď umět perfektně optimalizovat web pro vyhledávače (SEO), nebo využít placenou online reklamu.
Čím výše se ve vyhledávači zobrazíte, tím se na váš odkaz bude více klikat. A platí to i o online reklamě. Snadno tak můžete zaplatit za zobrazení svého webu nad všemi ostatními. A získat tak návštěvnost, kterou by jinak získala konkurence.
Pozice reklam ve vyhledávačích se draží v každém okamžiku, kdy dojde k jejich zobrazení. Rozhodující je ale nejen nabídnutá cena, ale také oblíbenost inzerátu, přítomnost hledací fráze v reklamě či kvalita stránky, na kterou reklama odkazuje. Mimo špičkově provedené reklamy je proto důežitý i váš web.
Ve vyhledávači Google můžete využít reklamního systému Ads. Ve vyhledávači Seznam pak reklamní systém Sklik.
Tato reklama má podobu textovou – reklama napodobuje výsledek přirozeného vyhledávání. Ale doplňují ji další prvky – ať už textové (třeba odkazy), nebo obrázkové (logo, fotografie).
ČTĚTE TAKÉ článek Jak začít s reklamou na internetu.
Reklamní systém Googlu i Seznamu nabízí zobrazení reklamy nejenom ve vyhledávači, ale také v obsahu různých cizích či vlastních webů a mobilních aplikacích. Této reklamy si sami můžete všimnout v článcích řady webů, nebo třeba v aplikacích na svém mobilním telefonu.
Například Seznam vám tak umožní zobrazit reklamu na svých webech – Novinky.cz, Super.cz, Sport.cz, Prozeny.cz… A Google třeba na YouTube a jinde.
Reklama zde může mít jednak podobu textovou, ale nejčastěji se používá kombinace textu, obrázků/fotek a loga.
Reklama může mít hodně podob a video je jednou z nich. Proto třeba služba YouTube nabízí reklamní plochu ve svých videích. Máte-li k dispozici svůj video spot, můžete si zaplatit jeho zobrazování při přehrávání videí na YouTube.
Něco podobného nabízí i Seznam. Vaše video reklama se tak může zobrazovat ve videích publikovaných na webech Seznamu. A nejde jen o Stream.cz, ale také o SeznamTelevize.cz, nebo třeba Novinky.cz.
ČTĚTE TAKÉ článek 5 zásad pro úspěšný online marketing.
Reklama na Facebooku se zdá všudypřítomná. Vidět ji můžete jak ve formě příspěvků na své zdi, tak například jako banner v pravém panelu nebo při přehrávání videí. Ale i Facebook nabízí svou vlastní obsahovou síť. Takže reklamu z Facebooku můžete vidět i jinde.
Formát reklamy se přizpůsobuje umístění reklamy. V případě reklamy v kanálu příspěvků jde obvykle o kombinaci textu a fotek, nebo textu a videa.
E-mailový marketing prošel za posledních 10 let velkou evolucí. Ale nejčastěji si pod ním vybavíme tupé newslettery od největších českých e-shopů s letákovou nabídkou slev a dalším prodejem. Proč to dělají? Když pošlete takový e-mailový leták na milion adres, vždycky se někdo chytne.
Ale tento „e-mailový marketing“ bude pro malé firmy a jednotlivce znamenat rychlou smrt. Proto se dnes pro nízkonákladový marketing využívá především kombinace užitečného obsahu a nevtíravého, neprodejního e-mailového marketingu. Tomu se budu věnovat dále.
E-mailový marketing může mít hodně podob. Může vypadat stejně jako jakýkoli jiný e-mail (pokud informujete), nebo může jít o letákovou kampaň (pokud posíláte jen nezajímavé obchodní nabídky).
TIP: Newsletter v podobě běžného komunikačního e-mailu znáte ode mě, pokud jste registrovaní k zasílání upozornění na moje články.
Jednou z velmi opomíjených oblastí především u malých firem a živnostníků je obsahový marketing. Publikovat užitečný obsah, tipy, rady a návody, které ostatním pomohou, je právě tím správným obsahovým marketingem. Tento článek není výjimkou.
Zatímco velcí hráči na trhu se obsahovému marketingu ve formě blogů, magazínů či vlastní televize věnují masivně, spousta malých hráčů na tento základní kámen marketingu zapomíná. Dále vysvětlím jeho nesmírné přínosy.
Výhodou online reklamy je její celková nízká cena. Minimálně ve srovnání s reklamou v tisku, rádiu a televizi. Její výhodou je také schopnost lepšího zacílení a měření úspěšnosti. A jak se za online reklamu platí?
Jde o základní způsob platby typický především pro bannerovou reklamu na různých webech, video reklamu či pro reklamu na Facebooku. Zaplatíte vždy, když se vaše reklama zobrazí. A to bez ohledu, zda na reklamu příjemce jakkoliv zareagoval.
Výši vašich výdajů obvykle stanovujete denním rozpočtem. Na obrázku níže je ukázka výdajů za reklamu na Facebooku.
Pro reklamu ve vyhledávačích Google a Seznam, či jejich obsahové síti, je typická platba za proklik. Neplatíte tedy za zobrazení reklamy, ale až za projevený zájem = když někdo klikne na reklamu vedoucí na váš web. Cena za proklik se určuje formou aukce v každém momentu zobrazení reklamy (hledání ve vyhledávači). Ovlivňuje ji pozice reklamy (první pozice je obvykle nejdražší), ale i další faktory, o nichž jsem psal dříve v tomto článku.
Jde o nejférovější způsob platby. Ale najdete ji jen v Google Ads a Seznam Skliku. Facebook sice některým inzerentům v určitých situacích nabízí platbu za proklik, jenomže za proklik bere úplně každou interakci s reklamou. Nejenom proklik na váš web, ale také lajkování, napsání komentáře, prohlížení galerií fotek v reklamě a cokoliv dalšího.
Následující obrázek ukazuje výdaje reklamní sestavy kampaně v Google Ads.
ČTĚTE TAKÉ článek Začínáme s Google Ads: Jakou strategii nabídek zvolit.
Typickým příkladem tohoto způsobu platby je reklama v katalogu Firmy.cz. Chcete-li váš zápis zobrazovat před ostatními, můžete si zaplatit za denní zobrazení na některé z předních pozic. Pozice na každý den se draží a cena je platná za zobrazení po celý den.
Například Firmy.cz umožňují získat přednostní pozici již od 10 Kč/den.
Chcete-li realizovat e-mailový marketing a hromadně posílat e-maily na velké množství adres, nemůžete to dělat ze svého e-mailového klienta. Jednak protože váš poštovní server má omezení na počet odeslaných e-mailů (například max. 100 za hodinu), a také proto, že byste si rychle vysloužili zařazení na černou listinu spamerů.
Proto zde existují speciální aplikace pro hromadné odesílání pošty. Já sám a i naši klienti využívají SmartEmailing. Ale na trhu je dnes dostupných apikací více. Z těch zahraničních je známý především MailChimp.
Píšete-li články do blogu, pak budou vaše náklady především časové. Je třeba vytipovat vhodné téma, připravit si osnovu článku a článek napsat, nechat zkontrolovat jazykovým korektorem a publikovat. Počítejte s časem kolem 2 hodin na 1 článek.
Nebo si můžete najmout zkušeného copywritera, kterému připravíte hrubé podklady, a ten článek do konečné podoby sepíše za vás. Tak jako to děláme pro naše klienty v MD webdesign.
TIP: Nechte si kvalitně vyřešit obsahový marketing.
A dnes díky velkému rozvoji umělé inteligence, ji můžete využít k vytvoření podkladů pro článek. Či k inspiraci, nebo vytvoření výchozí osnovy článku. Rovnou však zapomeňte na to, že bude umělá inteligence (ChatGPT, Google Germini, Microsoft Copilot) psát za vás. Možná tak nějaký obecný obsah pro obsah. Ale srdce článku dáte jen vy, nebo copywriter.
Reklama ve vyhledávačích má jednu obrovskou výhodu. Je to reklama vyžádaná. Zobrazí se totiž jen tomu uživateli vyhledávače, který hledá váš produkt nebo službu, a to v okamžiku hledání. Vaše reklama je proto vysoce relevantní. A tak není výjimkou, že na ni ve vyhledávači klikne třeba každý 10. hledající.
Reklama ve vyhledávačích má více podob:
Reklama se proto skvěle hodí k nabízení produktů a služeb. Méně se hodí pro brandovou reklamu (propagaci značky), ale může ji doplňovat. Vůbec se nehodí k uvádění nových produktů a služeb na trh. A to z logiky věci – aby někdo váš produkt/službu hledal ve vyhledávači, již ho/ji musí znát.
Textově-grafická reklama v obsahové síti se zobrazuje u relevantního obsahu. Například u článků na podobné téma. Tím je sice částečně relevantní, ale stále jde o reklamu nevyžádanou. Její zobrazení příliš neovlivníte a záleží na zadavateli a na algoritmu reklamní sítě.
Výborně se hodí například pro remarketing (zobkrazení reklamy lidem, kteří již váš web navštívili). A tento typ reklamy je vlastně i nejlevnější brandovou reklamou. Vaše reklama může nevtíravě připomínat vaši značku, aniž by něco prodávala. Pokud se pak úspěšně zobrazí třeba 10 000krát, ale klikne na ni jen 10 uživatelů, za 10 000 zobrazení zaplatíte jen to, co za 10 návštěv (prokliků).
Mimo brandové reklamy je obsahová síť vhodná také pro reklamu uvádějící na trh nové produkty a služby. Dobře pomocí ní vzbudíte zájem a zvýšíte povědomí. Ostatně to platí i pro brandovou reklamu.
Reklama na Facebooku se zobrazuje definované skupině uživatelů. Tu můžete určit podle lokality, pohlaví, věku, zájmů a chování na Facebooku. Reklama je to z podstaty věci nevyžádaná – zobrazuje se víceméně bez ohledu na vaše chování.
Algoritmus Facebooku se ale snaží najít mezi reklamou a vaším chování společné jmenovatele. A podle toho vám pak reklamu zobrazovat personalizovaně podle toho, jaký obsah a weby vás zajímají. Tyto informace o vás ale samozřejmě musí mít. Pokud je nemá, tak může reklamu zobrazovat náhodně.
Reklamu na Facebooku můžete dobře použít jak k prodeji produktů a slůžeb, tak k budování brandu či remarketingu (zobrazení reklamy lidem, kteří již váš web navštívili). Ale výborně se hodí také pro uvedení nového produktu či služby na trh.
S kvalitním e-mailovým marketingem vybudujete důvěru nutnou k prodeji. Poskytněte nejdříve užitečné informace a nesejděte z mysli. Při rozhodování, kde nakoupit, pak potenciální zákazník nakoupí u toho, k němuž má důvěru.
Díky e-mailovému marketingu také snadno zůstanete v kontaktu se stávajícími zákazníky.
Opět zopakuji, že kvalitní e-mailový marketing není o neustálém zasílání prodejních nabídek. Například klientům MD webdesign řešíme e-mailový marketing tak, že v něm primárně upozorňujeme na nový článek v blogu poskytující užitečné rady, tipy a návody. A až druhotnou informací je obchodní sdělení.
Publikováním kvalitního a pro zákazníky užitečného obsahu jednak budujete důvěru, ale také tím poskytujete důkaz, že jste odborníci ve svém oboru.
Další motivem je optimalizace webu pro vyhledávače. Dobře optimalizovaný článek v blogu je další stránka webu, která se může zobrazit ve výsledcích vyhledávání. A tím získat zdarma návštěvu z vyhledávačů. Bonusem je pak možnost získávat zpětné odkazy z jiných webů (pokud je článek tak zajímavý, že na něj někdo odkáže).
A ve finále je to další způsob, jak zůstat ve spojení se stávajícími zákazníky.
ČTĚTE TAKÉ článek Obsahový marketing aneb jak zvýšit návštěvnost z vyhledávačů.
V zásadě platí, že nelze předem určit, který typ marketingu bude fungovat lépe než jiný. Marketing je jako věda – vytvoříte strategii a tu pak testujete (teorie → hypotéza → ověření). Pokud něco nefunguje, jak má, je třeba strategii upravit a zkoušet dál.
ČTĚTE TAKÉ článek Mám nový web, ale zákazníci nikde. Co mám dělat?.
Typy reklam vybírejte podle své strategie. Ptejte se, co je vaším cílem, čeho chcete dosáhnout a proč to děláte. Pokud budete uvádět na trh nový produkt či službu, budete volit jinou strategii, než pokud chcete jen prodat něco, co lidé dnes vědí a hledají. V prvním případě je vaší strategií vzbudit zájem, ve druhém případě přesvědčit ke koupi.
Chcete budovat dlouhodobý marketing, nebo potřebujete zákazníky už zítra? Pokud potřebujete rychle zákazníky, sáhnete po reklamě ve vyhledávačích nebo na Facebooku. Chcete-li budovat dlouhodobé vztahy a strategii, pak sáhněte po e-mail marketingu a obsahovém marketingu.
Nebo zkombinujte obojí – rychlé získávání zákazníků a budování dlouhodobé strategie, díky níž předstihnete konkurenci.
Co když máte nízký rozpočet – například 10 000 Kč/měsíc? Nebo máte k dispozici 100 000 Kč měsíčně na reklamu?
V případě nízkého rozpočtu budete volit takový typ reklamy, který vás ideálně skoro nic nestojí a který třeba zvládnete částečně sami – například obsahový a e-mailový marketing.
Nebo máte dostatek financí, abyste byli hned vidět všude? Pak se můžete rozmáchnout například na Facebooku, ve vyhledávačích i v obsahové síti.
ČTĚTE TAKÉ článek Postup tvorby úspěšného webu.
Málokdy je možné dopředu určit, co bude fungovat dobře, a co hůře. A pokud ano, dost často se takový předběžný průzkum finančně nevyplatí. Reálná data získáte jedině tak, že reklamy spustíte.
Mějte však na paměti nejen to, že reklama nemusí vyjít na první dobrou, ale také že k vyhodnocení potřebujete dostatek statistických dat. A ta nezískáte za měsíc. S vyhodnocením tedy vyčkejte minimálně několik měsíců, až budete mít statisticky relevantní data.
S tím vším vám pomůže marketingový specialista. Ten ví, kdy jsou data opravdu relevantní. Díky tomu neskončíte jako většina neúspěšných marketingových amatérů, kteří dnes tvrdí, že online reklama nefunguje. Velkým nebezpečím těchto soudů je fakt, že nejsou založené na datech, ale dojmech a emocích.
Chcete pomoct s online marketingem? Neváhejte se na mě obrátit. Jistě něco vymyslíme.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář