Chcete v Google Analytics 4 zjistit, odkud lidé na váš web přišli? Pak je třeba prozkoumat zdroje návštěv. Zjistěte, jak na to v konkrétních postupech.
Jak Google Analytics označuje zdroje návštěvnosti
Každá návštěva má svůj původ. Google Analytics zaznamenává:
Zdroj návštěvy – název, či adresu webu, aplikace apod.
Médium – použitý komunikační kanál.
K čemu to je? Proč mi nestačí vědět, že návštěvník prostě přišel z Googlu?
Návštěva z Googlu totiž může pocházet z různých platforem. Například z přirozeného vyhledávání, ale také z placeného vyhledávání. A co třeba z vyhledávače obrázků? Aby se návštěvnost odlišila, používá Google Analytics médium.
Výjimkou je přímá návštěvnost. V takovém případě se logicky žádné médium nepoužije, protože návštěvnost přichází bez zprostředkování.
Základní rozdělení médií návštěvnosti
Analytics rozlišuje návštěvnost podle média takto:
NONE – přímá návštěvnost (bez média)
ORGANIC – přirozené vyhledávání
REFERRAL – odkazy z jiných webů
CPC – platba za proklik (cost per click) = návštěva z reklam ve vyhledávači
CPM – platba za tisíc zobrazení (cost per mille) = návštěva z reklam, kde se platí za zobrazení
PPD – platba za denní zobrazení (pay per day) = návštěva z reklamy placené na denní bázi (například firmy.cz)
Kanály návštěvnosti
Aby nám to Google Analytics ulehčil, zdroje návštěvnosti pro nás sloučil podle média do tzv. kanálů. Snadno se tak můžeme podívat například na návštěvnost ze všech vyhledávačů. Nebo třeba na návštěvnost ze všech odkazů či sociálních sítí vedoucích na náš web.
Zde jsou výchozí kanály v Analytics:
DIRECT = přímá návštěvnost
ORGANIC SEARCH = návštěvy z přirozeného vyhledávání (Google, Seznam, Bing…)
PAID SEARCH = návštěvy z reklam ve vyhledávačích
DISPLAY = návštěvy z reklam v obsahové síti (bannery)
REFERRAL = návštěvy z odkazů na jiných webech
ORGANIC SOCIAL = neplacené návštěvy ze sociálních sítí (Facebook…)
PAID SOCIAL = návštěvy z reklam na sociálních sítích
ORGANIC VIDEO = neplacené návštěvy ze videoportálů (YouTube…)
EMAIL = návštěvy z odkazů v e-mailu
CROSS-NETWORK = návštěvy z reklam ve více sítích (vyhledávací, obsahová)
Návštěvnost z přirozeného vyhledávání v Googlu, Seznamu, Bingu a dalších vyhledávačích je velmi žádaná. Je totiž zdarma. A ukazuje to na oblíbenost vašeho webu ve vyhledávačích.
Zobrazte si proto návštěvy z vyhledávačů za poslední 90 dnů:
Zvolte časové období posledních 90 dnů a stiskněte Použít.
Přejděte do přehledu Životní cyklus → Akvizice > Akvizice návštěvnosti.
V záhlaví tabulky klikněte na Relace – výchozí skupina kanálů a zvolte Relace – zdroj/médium.
Ve vyhledávacím poli nad tabulkou napište organic a stiskněte ENTER.
Návštěvy z jiných webů
Budujete zpětné odkazy z jiných webů? Nebo jen chcete vědět, kdo na váš web odkazuje? K tomu slouží přehled návštěvnosti z odkazů.
Jak zobrazíte návštěvnost z odkazů za posledních 90 dnů?
Zvolte časové období posledních 90 dnů a stiskněte Použít.
Přejděte do přehledu Životní cyklus → Akvizice → Akvizice návštěvnosti.
Najděte si kanál Referral, jenž zastupuje všechny odkazy z jiných webů
A co když chcete vědět, z jakých webů odkazy vedou? Pak postupujte takto:
V záhlaví tabulky klikněte na Relace – výchozí skupina kanálů a zvolte Relace –zdroj/médium.
Ve vyhledávacím poli nad tabulkou napište referral a stiskněte ENTER.
Nyní vidíte návštěvnost z odkazů na jiných webech.
Ale to ještě není vše! Ještě totiž chceme vědět, na jaké stránky odkazy vedou. K tomu nám dobře poslouží sekundární dimenze:
V záhlaví tabulky klikněte na ikonu + vedle Relace – zdroj/médium.
Otevřete skupinu Stránka/obrazovka.
Vyberte dimenzi Vstupní stránka.
Návštěvy ze sociálních sítí
Kolik na výš web chodí lidí z Facebooku a Instagramu? Chodí na můj web lidé z videí na YouTube? Vše lze zjistit.
Zobrazte si přehled návštěvnost ze sociálních sítí za posledních 90 dnů:
Zvolte časové období posledních 90 dnů a stiskněte Použít.
Přejděte do přehledu Životní cyklus → Akvizice → Akvizice návštěvnosti.
Najděte si kanál Organic social, jenž zastupuje odkazy z příspěvků na sociálních sítích (nejenom Facebooku).
Pokud chcete vědět, z jakých sociálních sítí návštěvnost byla? Opět využijeme sekundární dimenzi:
Vyfiltrujte si pouze kanál Organic social. Ve vyhledávacím poli nad tabulkou napište organic social a stiskněte ENTER.
Klikněte na ikonu + vpravo od Relace – výchozí skupina kanálů v záhlaví tabulky.
Ve vyhledávacím poli napište zdroj a vyberte Zdroj relace.
Návštěvy z reklam
Návštěvnost z reklam, pokud si je platíte, bude vítanou informací. A to především proto, že díky statistikám v Google Analytics jste schopni vyhodnotit úspěšnost a přínosy reklamy. A samozřejmě také, kde sypete peníze do kanálu.
Zobrazte si návštěvnost z reklam za posledních 90 dnů:
Zvolte časové období posledních 90 dnů a stiskněte Použít.
Přejděte do přehledu Životní cyklus → Akvizice → Akvizice návštěvnosti.
Najděte si odpovídající dimenzi:
Paid Search – reklamy ve vyhledávačích
Paid Social – reklamy na sociálních sítích
Display – bannerová reklama v obsahové síti
Co když ale chceme vědět, z jakých vyhledávačů? Nebo dokonce z jakých kampaní a reklam?
V následujícím cvičení se zaměříme na návštěvnost z reklam ve vyhledávači Google:
V záhlaví tabulky klikněte na Relace – výchozí skupina kanálů a vyberte Relace – zdroj médium.
Ve vyhledávacím poli nad tabulkou napište google / cpc a stiskněte ENTER.
Abychom viděli i výkon konkrétních kampaní, sestav a reklam, použijeme sekundární dimenzi. Klikněte proto v záhlaví tabulky na ikonu + vpravo od Relace – zdroj/médium.
Ve vyhledávacím poli napište kampaň a vyberte Kampaň relace.
Naučte se využívat Google Analytics 4
Zaujalo vás, co vše lze v Google Analytics 4 snadno zjistit? Pořiďte si mou knihu Google Analytics 4 pro začátečníky a naučte se Analytics využívat už dnes.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Můžu použít cookies k anonymnímu měření návštěvnosti?
Měření mi pomáhá například vyhodnocovat, odkud jste přišli a jaké stránky webu se vám líbí nejvíc.
Funkce webu
Vždy aktivní
Soubory cookie nezbytně nutné pro fungování webu.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky návštěvnosti
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Tyto soubory cookie měří návštěvy jednotlivých stránek a umožňují mi tak vyhodnocovat, co se vám nejvíc líbí.
Marketingové
Tyto soubory cookie umožňují zobrazení reklamy na jiných webech s tipy na další obsah.
Napsat komentář