Máte vlastní web, ale nechodí vám z něj poptávky/objednávky? Chyba je pravděpodobně v jeho obsahu. Naučte se 3 kroky, kterými to změníte.
Mít krásný nový web nestačí! Lidé se totiž na váš web nebudou chodit dívat, ale hledat informace. Chtějí vyřešit svůj problém, svou potřebu, nebo po něčem touží. Dokáže obsah vašeho webu tyto odpovědi poskytnout?
Analýza zákazníka je základním předpokladem tvorby úspěšného webu. Bez této analýzy nemůžete vytvořit obsah, který prodá vaše výrobky/služby. A tudíž zajistit obchodní úspěch webu. Zkrátka musíte vědět, jak váš typický zákazník přemýšlí.
Následující témata jsou součástí analýzy zákazníka a jsou podkladem pro příběh nákupní cesty (nákupního tunelu), kterou váš zákazník projde.
Typickým zákazníkem je největší možný průnik ze všech vašich zákazníků. Zapomeňte na extrémy nalevo a napravo a zkuste z konkrétní skupiny zákazníků vymodelovat jednoho nad-zákazníka – říkáme mu persona. Jak na to?
Ptejte se na pohlaví, věk, rodinný stav, kde bydlí, a především pak kde pracuje, v jaké pozici a kolik vydělává. Dejte mu konkretní obrysy.
A nezapomeňte na důležitou věc: pojmenujte ho. Díky jménu si takového zákazníka budete moci dobře představit.
Málokdo se ráno probudí a řekne si: „Chci novou ledničku.“ Ne, k tomuto rozhodnutí ho vede konkrétní motivace – potřeba, touha, sen, řešení problému. Víte, jaká je?
Například: rozbitá lednička, zastaralý model, manželka si stěžuje, že nemá nulovou zónu, rodina se rozrostla a je třeba větší ledničku…
Nyní znáte motivace zákazníka. Ale jakým způsobem chce svůj problém/touhu/potřebu vyřešit? Co konkrétně v rámci řešení hledá, jaké informace potřebuje, aby se mohl správně rozhodnout?
Většina návštěvníků webu se před provedením poptávky něčeho obává. A pokud chcete, aby poptávku odeslali, je třeba tyto obavy odbourat.
To je základní obchodní taktika. Bohužel s návštěvníkem webu nesedíte jako obchodníci face to face. Takže námitky musíte předpokládat. Zamyslete se proto, jaké obavy váš typický zákazník obvykle má.
Co nakonec vašeho zákazníka přesvědčí k provedení poptávky/objednávky? Co je tím posledním dílkem celé skládačky, kdy si řekne:
„Vy jste ti praví, vám řešení své potřeby/problému svěřím.“?
ČTĚTE také článek Jak vypadá dokonalá obsahová architektura webu.
Základem tvorby úspěšného obsahu webu, který prodá vaše služby a výrobky, je analýza zákazníka. Nemáte-li ji, na úspěšný obsah zapomeňte. Střílíte do tmy.
No dobře, analýzu zákazníka máme nyní hotovou. Ale jak ji promítnout do praxe? Kvalitní obsah webu nezvládne vytvořit jen tak někdo. Je to specifická disciplína, které se říká copywriting. A do zbroje je třeba povolat copywritera.
Obsah vašeho webu musí mluvit jazykem vašeho zákazníka. A obsah webu musí návštěvníkovi poskytnout postupně informace, které vyplývají z analýzy zákazníka.
Je třeba také správně odbourat obavy. A nakonec ho k provedení poptávky „doklepněte“ tím, co ho obvykle přesvědčí ke spolupráci.
Už chápete, proč je analýza zákazníka tak důležitá?
Ale pozor: obsah na webu má jiná pravidla než obsah v reálném světě. Na internetu totiž nečteme, ale skenujeme. Pozornost návštěvníka webu je těkavá. Samozřejmě, protože na něj číhá řada dalších webů.
Proto pokud vám někdo bude tvrdit, že umí psát, ptejte se, zda umí psát pro web.
TIP: Naučte se sami tvořit atraktivní webový obsah v online kurzu Copywriting: tvoříme texty, které prodávají.
Nikdy nezapomínejte na jazykovou korekturu obsahu webu. Občasný překlep není nic hrozného, ale spousta chyb (hlavně těch pravopisných a gramatických) dokáže leckoho odradit.
Ke kontrole můžete využít například Word. Jazykovou kontrolu zvládne také třeba editor textu přímo v redakčním systému WordPress. Osobně ale doporučuji najmout si jazykového korektora. Za drobnou investici budete mít jistotu, že je vše v pořádku a že se za text nemusíte stydět.
Když se z návštěvníka webu stane zákazník, říkáme tomu, že návštěvník konvertoval v zákazníka. A nastala tzv. konverze. Ty měříme pomocí Google Analytics. Konverze jsou základním kamenem v měření obchodního úspěchu webu.
ČTĚTE také článek Co vám o webu prozradí Google Analytics: 3 důležité přehledy.
Jestliže chcete, aby návštěvník webu něco provedl, musíte ho k tomu navést. To znamená vyzvat ho k provedení akce. A tomu právě říkáme výzva k akci. Bez výzvy k akci nejsou konverze, takže na ni nikdy nezapomínejte.
A jak taková výzva k akci vypadá? Je to prostě příkaz k provedení něčeho (obvykle ve formě tlačítka):
Zjistěte více informací
Stáhněte si další materiály
Proveďte poptávku
Takové akční tlačítko/odkaz pak vyvolá nějakou reakci – například návštěvníka přenese na poptávkový formulář.
Poptávkové formuláře na webu patří mezi základní stavební kameny obchodně úspěšného webu. Obecně je doporučuji umístit na konec každé stránky, na níž očekáváte, že by mělo dojít ke konverzi. Přesně tak, na každé.
Neposílejte návštěvníka na další stránku, nestavte mu do cesty další krok, další bariéru. Jakmile by mohl návštěvník být rozhodnutý k provedení poptávky, umožněte mu její okamžité provedení.
ČTĚTE také článek Úspěšný web: jak na něj a jak vypadá v praxi.
Jak vidíte, vytvořit obchodně úspěšný web vyžaduje prolnutí více disciplín. A neobejde se to bez obchodního návrhu webu, jehož součástí je také analýza zákazníka a návrh obsahové architektury webu. To je práce webdesignéra (což není grafik).
ČTĚTE také článek Odhalení: Co to je webdesign a co dělá webdesignér.
Až vám někdo bude slibovat vytvoření úspěšného webu, ptejte se, jaké kroky předcházejí technické realizaci webu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář