Chcete umět psát skvělé webové texty? Pak se ocitáte ve vodách copywritingu. Jaké základní zásady byste měli znát?
U psaní jakýchkoli textů byste vždy měli vědět, pro koho konkrétně píšete. Koho chcete oslovit? K určení slouží analýza zákazníka – jeho motivace, potřeb, přání, snů, obav…
Vždy mluvte jazykem vašich zákazníků. Tedy tak, aby vám dobře rozuměli. Například můžete zvážit, zda jde o profíky, nebo laiky. Tomu pak přizpůsobíte nejenom obsah, ale také témata.
Přemýšlejte, zda v psané komunikaci (což obsah na webu je) zvolíte vykání, nebo si troufnete na tykání. Díky analýze zákazníka už byste měli mít jasno.
Využijte výhody, že nejste bezejmenný korporát, ale jednotlivec. Nebojte se proto odhalit své skutečné já, svou individualitu. Nikdy se totiž nezavděčíte všem, ale vaše publikum si vás najde.
ČTĚTE také článek Jak 10× zvýšit návštěvnost z vyhledávačů.
Ať už píšete článek do blogu, nebo popis produktu, nebo služby, je dobré začít osnovou. Je to totiž skvělý odrazový můstek, díky němuž snadněji začnete. Ale osnova má i spoustu dalších výhod.
Tvorbou osnovy si ujasníte, co je nejdůležitější. Tedy co opravdu chcete sdělit. A zároveň tak získáte atraktivní nadpisy, které se stanou zachytným bodem pro oko návštěvníka skenujícího obsah webové stránky.
Vyzkoušejte osnovu při psaní jakéhokoli obsahu a svou práci si velmi zjednodušíte a zrychlíte. Napsání textového obsahu už pak bude jen doplňování vět mezi nadpisy.
Osnova je také nutná u jakéhokoli většího obsahu. Zde je například osnova mé knihy Nejlepší obchodník je váš web.
ČTĚTE také článek 3 tipy, jak okamžitě vylepšit obsah vašeho webu.
Tuto žurnalistickou metodu znáte z praxe. Často se totiž používá při psaní zpráv v denících. Metoda spočítá v tom, že na začátku poskytnete odpovědi na základní žurnalistické otázky:
A dále pak pokračujete rozšiřujícími informacemi, souvislostmi a kontextem a končíte zbytnými podrobnostmi.
Pyramidu využijete všude tam, kde potřebujete rychle sdělit to nejdůležitější. A zároveň poskytnete dostatek podrobností a dalších informací těm, které zaujmete.
ČTĚTE také článek 5 kroků k obsahu webu, který prodá vaše služby a výrobky.
Internet je plný výplňového obsahu. Tzv. obsahu pro obsah. Další takový obsah už tedy není třeba. Proto nepublikujte obsah, který byste si sami rádi nepřečetli.
Relevantní obsah je takový obsah, jenž:
Jde o obsah řešící jejich potřeby a problémy, nebo poskytující odpovědi na jejich dotazy a přání.
Relevantní obsah je také obsah aktuální. Proto nepublikujte zastaralé a nepřesné informace a postupy.
Znáte to sami. Na internetu nečteme, protože spěcháme. A obsahu, který stojí o naši pozornost, je prostě až příliš. Úkolem copywritingu je přizpůsobit se tomu. Jak na to?
Zjednodušujte až na kost. Informace sdělujte hutnou formou a zaujměte tak i na velmi malém prostoru. V praxi to znamená používání krátkých vět a úderných sdělení. Nikdy nepište dlouhá souvětí s více vedlejšími větami. To je zaručený způsob, jak ztratit pozornost čtenáře.
ČTĚTE také článek 3 tipy pro úspěšný copywriting: Formátujte texty jako profesionálové.
I ten nejlepší obsah může do horoucích pekel poslat větší než malé množství chyb. Všechny překlepy a jazykové či gramatické chyby totiž výrazně snižují vaši důvěryhodnost. A bez důvěry nejsou prodeje.
Pamatujte si zároveň, že slepota vůči vlastním chybám není nic neobvyklého. Že chyby v textu nevidíte? To ještě neznamená, že tam nejsou.
Naštěstí existuje několik snadných řešení:
Tvorba skvělých webových textů pro služby a produkty, nebo článků v blogu, není raketová věda. Vyžadujte to ale snahu zkoušet a měnit, a také zkušenosti. Necítíte-li se na to, najměte si dobrého copywritera. Ušetříte si spoustu času, nervů a ztracených zákazníků.
Ale pokud to chcete opravdu zkusit, pak absolvujte můj online kurz Copywriting: tvoříme texty, které prodávají. Na praktických cvičeních se za krátký čas naučíte vše podstatné. A po kurzu budete mít také většinu podkladů, které využijete ve svém projektu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář