Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

POZOR: Nyní v prodeji česká kniha Google Analytics 4 pro začátečníky.

Tvorba webových stránek: na co se připravit a co vyžadovat

6. 1. 2025 | Tvorba webu

Zvažujete tvorbu nového webu? Toužíte po webu, který podpoří vaše podnikání a přivede nové zákazníky? Abyste nevyhodili peníze z okna, je dobré vědět, jak tvorba takového obchodně úspěšného webu vypadá. Připravil jsem pro vás kompletního průvodce procesem návrhu a realizace webu od A do Z. Ten je nadupaný důležitými informacemi a mým vlastním know-how.

Obsah článku:

Proč je web pro podnikání důležitý

Jak se o vás dnes lidé dozvědí? Jak lidé hledají prodejce produktu, nebo poskytovatele služby? Odpověď je jasná – na internetu. Kdo na něm není dohledatelný, jako by nebyl.

tvorba webu jako základu podnikání

Jistě existuje pár profesí, které web v podstatě nepotřebují. Je to v důsledku žalostného nedostatku profesionálů na trhu. Tito lidé mohou žít z doporučení a postačovat jim pravděpodobně bude jen telefon. I tito lidé se však bez webových stránek o část zákazníků připravují. A nejsou to náhodou ti nejzajímavější zákazníci?

Web jako virtuální vizitka – to je asi takový základ, který si představí každý z nás. Ale web může být mnohem více. Může být skutečným virtuálním obchodníkem, který prodá vaše produkty a služby za vás. Jeho výhodou je, že pracuje 24 hodin denně, nepotřebuje dovolenou, auto, telefon, a ani stravenky.

Web je zkrátka ideální prostředek k získávání zákazníků. Dobře navržený web ale může skvěle sloužit i stávajícím zákazníkům v rámci servisu.

Obchodně úspěšný web (web, který získává zákazníky) je proto něco úplně jiného, než obyčejná vizitka. Takový web je:

ČTĚTE TAKÉ článek Chci začít podnikat: web jako kat, nebo pevná opora podnikání?

Tvořit web sám, nebo ho svěřit odborníkovi?

Na reklamy slibující tvorbu vlastního webu na pár kliknutí a za pár korun narazíte dnes a denně. S nástupem umělé inteligence bude takových nabídek přibývat. Opravdu je to tak snadné?

Ano, pokud toužíte pouze po obyčejné webové vizitce, která jen suše představí vaše činnosti a váš kontakt. Pak opravdu nemá smysl někomu platit. A „naklikat“ si to nejspíš zvládnete sami.

Pokud ale chcete web jako svého obchodníka, tak toho vám žádná appka vytvořit nezvládne. A pokud nejste webdesignér, kodér, programátor, copywriter a marketér v jedné osobně, tak to nebude úkol pro vás.

Špičkový web je:

návrh a tvorba úspěšného webu

Vy znáte dokonale svůj byznys, znáte své obchodní cíle, znáte svého zákazníka. Ale umíte zanalyzovat psychologii a jednání zákazníka? Umíte provést analýzu hledání ve vyhledávačích? Umíte navrhnout správnou obsahovou architekturu webu? Znáte pravidla designu webu? A v těchto otázkách bych mohl pokračovat.

Tvorba webu je podobná stavbě domu. Architekt se vás nejdříve bude ptát na spoustu otázek, než začne něco navrhovat. A dům si většina lidí také nepostaví sama. A pokud se vrhnete do stavby svépomocí, opravdu si myslíte, že navrhnete a postavíte lepší dům, než ti, kteří to dělali už 100x, 200x?

Podívejme se na to tedy podrobněji.

Návrh webu jako jeho pevný základ

Už jsem zmínil, že návrh a tvorba webu je podobná návrhu a stavbě domu. Na začátku stavby domu také stojí jeho návrh a projekt. To, co zde dělá architekt a projektant, zvládne v případě tvorby webu webdesignér. Webdesignér ovšem není grafik (více v článku níže).

ČTĚTE TAKÉ článek Odhalení: Co to je webdesign a co dělá webdesignér

webdesign jako stavba domu

Co vše webdesignér udělá, než se poprvé „kopne do země“?

  1. Začíná definováním vašeho byznysu a jeho cílů. Prodáváte produkty, získáváte poptávky, chcete budovat značku, poskytovat servis? Čeho všeho chcete na webu dosáhnout?
  2. Pokračuje analýzou vaší konkurence. Jaký je jejich přístup na webu? Co dělají dobře, co naopak špatně? Jak se vůči nim vymezit, nebo naopak čeho se vyvarovat?
  3. Připraví analýzu klíčových slov z hledání ve vyhledávačích. Zjistí tak, co lidé ve vašem oboru konkrétně hledají a jaká k tomu používají klíčová slova. Analýza pak poslouží k návrhu architektury webu a k návrhu a tvorbě obsahu webu. Tedy k optimalizaci pro vyhledávače. Pokud vám někdo bude tvrdit, že k webu dostanete optimalizaci (SEO), ale nepřipraví analýzu klíčových slov, návrh obsahu a netvoří obsah webu, pak nejde o SEO.
  4. Asi nejdůležitější součástí návrhu webu je analýza zákazníka. Webdesignér analyzuje motivaci zákazníka, potřebu informací, obavy i co vede k provedení poptávky/objednávky.
  5. To vše dohromady se využije k návrhu obsahové architektury webu a k návrhu témat a obsahu každé stránky webu. Ano, už nyní budete vědět, co bude web obsahovat.
  6. A nakonec nesmí chybět zadání pro grafika. Ten potřebuje vědět, co má grafika komunikovat (jaké má vzbuzovat pocity). Potřebuje vědět, jakých barev se má držet, aby se vám web líbil a odpovídal firemní identitě. A řadu dalších informací o tom, co se vám líbí a co ne. Nakonec je to váš web a má reprezentovat vás.

Toto vše obsahuje obchodní návrh webu tak, jak jej tvoříme pro klienty MD webdesign.

ČTĚTE TAKÉ článek Jak vypadá dokonalá obsahová architektura webu

Ale ani obchodní návrh webu nestačí, aby se mohlo pokračovat ke grafikovi. Webdesigner má ještě jeden důležitý úkol, a tím je wireframe. Jde o tzv. drátěný model, neboli náčrt webu.

Wireframe navrhuje rozmístění prvků designu: záhlaví a zápatí, i prvků především úvodní strany webu, a případně dalších stran webu. Tedy kde bude obrázek, kde text, kde tlačítko, kde video…

A nyní je vše nachystáno pro grafika.

Grafika webu: jak bude web působit

Profesionální tvorba webu nikdy nezačíná grafickým návrhem. Je to, jako byste přišli za stavařem a řekli:

„Postavte mi dům.“

Ale kdo v něm bude bydlet? Jaké jsou potřeby rodiny? Jak se bude dům užívat? Na jakém pozemku se bude stavět? Kde je východ a západ?

Ale vy už máte kompletní projektovou dokumentaci a wireframe a grafik už nyní přesně ví, jak to má fungovat a jak má web působit. A to je také důvod, proč obchodně úspěšný web nemůžete tvořit bez profesionálního webového grafika (ne vizitkáře či plakátisty).

Aby váš web byl originální každým coulem a sloužil vám a vašim zákazníkům, není možné web tvořit z nějaké šablony, kterou používají tisíce dalších webů. A u níž se vy přizpůsobujete šabloně a nikoliv grafika vašemu záměru a obsahu. Proto se grafika vždy tvoří na míru.

Dobrý design navíc není jen o barvách a efektech. Je o tom, aby vše fungovalo dohromady:

Zkrátka aby se návštěvník na webu cítil dobře, dobře se mu na něm orientovalo a našel co nejrychleji to, pro co si přišel.

originální grafika webu

A co fotky? Levné weby se často tvoří s fotkami z fotobank. Ano, někdy to jinak nejde. Například když startujete nový byznys a vhodné fotografie zatím nemáte k dispozici. Ale pamatujte na to, že originální profesionální fotografie jsou k nezaplacení. Takové fotografie jsou autentické a budí podstatně větší důvěru, než fotky z fotobanky.

fotobanka

A co vše je součástí grafického návrhu? Našim klientům obvykle postačuje grafický návrh úvodní stránky webu a prvky se pak částečně využijí na dalších stranách. Když je to nutné, dělá se návrh i některé z vnitřních stránek webu.

Čím více stránek a prvků se bude navrhovat, tím je tvorba webu samozřejmě dražší. Pokud nemáte omezený rozpočet, chtějte návrh i specifických vnitřních stran.

Nyní máme návrhovou část tvorby webu hotovou. Máme projekt, design i grafický návrh. A je čas se vrhnout do technické realizace.

Technické řešení webu: co je v pozadí

Pro provozování webu potřebujete fyzický prostor, kam se web umístí. Tomu se říká webový hosting. Existují v něm obrovské rozdíly. Koupit si můžete levný sdílený hosting, kde s vámi server budou sdílet tisíce dalších webů. Až po opravdu kvalitní hosting na vlastním serveru. Vše jsem popsal v článku níže.

ČTĚTE TAKÉ článek Jak si vybrat nejlepší webhosting

Dále budete potřebovat doménu. Což je adresa webu, která uživatele internetu pošle na fyzický hosting. Pokud podnikáte v České republice, nemá smysl přemýšlet o jiné doméně než CZ. Její roční pronájem stojí pár stovek a obvykle ji objednáte společně s hostingem.

Pokud zatím doménu nemáte, nechte si její vhodné znění navrhnout od webdesignéra. Ten vám také vysvětlí, proč je vhodná zrovna tato doména. A také proč je třeba zajistit také pomlčkovou variantu.

Obchodně úspěšný web je web dynamický. Počítá s tím, že na něm budete publikovat nový obsah, bude obsahovat další aplikace (například formuláře) a že vám umožní jeho snadnou administraci. Potřebujete tedy základní platformu, na které se web postaví (podobně jako to je u aut).

Zde do hry vstupuje redakční systém. Weby v rámci MD webdesign stavíme na redakčním systému WordPress. Proč?

Což také zajišťuje kontinuální vývoj a neustálé aktualizace. Díky tomu tady bude i za deset či dvacet let.

redakční systém WordPress

ZJISTĚTE, proč si vybrat redakční systém WordPress.

Při tvorbě webu se ptejte na to, jak je zajištěno co nejrychlejší načítání webu. Hosting pro klienty MD webdesign využívá tzv. cacheování = načítání webu do mezipaměti. Díky tomu se stránky webu zobrazí během okamžiku a návštěvník nečeká.

Dále se svého tvůrce webu ptejte na zabezpečení webu. Jak je web chráněn proti hackerům, spamu a malwaru na úrovni hostingu a webu samotného?

Kódování designu: od návrhu po funkční řešení

Platformu máme, ale nyní na ní potřebujeme postavit samotný web. Tedy zhmotnit to, co je v grafickém návrhu. Zde vstupuje do hry kodér. Ten naťuká tisíce řádků kódu a grafický návrh přetaví ve funkční web.

Nezapomeňte nikdy na responzivní design. Často už lidé na internetu surfují více na mobilech, než na stolních počítačích. Ale váš design musí obstát vždy. Musí být tedy funkční jak na stolním počítači, tak na notebooku, nebo tabletu a na mobilních telefonech.

Obsah webu, který prodává

Dostali jsme se ke zlatému grálu tvorby webu. Můžete mít skvělou grafiku, nad kterou se budete rozplývat a chlubit se okolí. Jenomže lidé se na web nechodí dívat, ale chodí na web hledat informace. Pouze špičkový obsah prodá vaše výrobky a služby.

Ale co je ten špičkový obsah? A jak mou službu nebo produkty prodá?

ČTĚTE TAKÉ článek 5 kroků k obsahu webu, který prodá vaše služby a výrobky.

copywriting v rámci tvorby webových stránek

Základem všeho je dobrá analýza zákazníka v rámci obchodního návrhu webu. Tedy odhalení motivace, zájmu, obav a přesvědčení zákazníka. Čím lepší znalost zákazníka, tím lepší analýza a tím kvalitnější a úspěšnější obsah webu. A tím především úspěšnější web a více zákazníků.

Takovým obsahem tedy rozhodně není text ve smyslu „Naše firma se zabývá“. Naopak – obsah se musí zaměřovat na zákazníka, na jeho potřeby a problém, na jeho život. A zároveň:

ČTĚTE TAKÉ článek 3 tipy, jak okamžitě vylepšit obsah vašeho webu.

Textový obsah je potřeba doplnit fotografiemi. Již jsem zmiňoval, že autentické fotografie fungují rozhodně lépe než ty nakoupené z fotobanky.

Doplnění textu o videa nebo infografiku je vždy dobrý nápad. Je totiž třeba myslet na to, že ne každý je ochoten číst. Někdo se raději podívá na video, nebo vaše argumenty lépe pochopí z jejich grafického zpracování.

ČTĚTE TAKÉ článek Zásady copywritingu: jak na úspěšné webové texty.

A na závěr ještě jedna věc. Můžete mít skvělý obsah, ale když návštěvník dojde na konec stránky a tam… tam není nic. Tak si můžete být jisti, že nejspíš odejde.

Každá stránka by proto měla končit:

NAUČTE SE tvořit obsah v online kurzu Copywriting: tvoříme texty, které prodávají.

SEO – optimalizace pro vyhledávače

Pokud vám tvůrce webu tvrdí, že provádí optimalizaci webu, ale přitom nepřipraví analýzu klíčových slov, návrh obsahu a obsah webu vlastně ani netvoří, tak žádnou optimalizaci pro vyhledávače neprovádí.

SEO prostě nelze zapnout, nebo vypnout. Optimalizace totiž tkví především v obsahové architektuře webu a v obsahu samotném.

A proč obsah webu optimalizovat pro vyhledávače? Protože návštěvnost z vyhledávačů je zadarmo.

SEO je tedy především o práci s obsahem. A to nejenom s tím stávajícím. Každá další stránka, kterou na webu publikujete, je další šancí jak se zobrazit ve vyhledávačích. Nezapomeňte tedy web doplnit o blog, nebo magazín a publikovat užitečné články na témata, která lidé hledají.

ČTĚTE TAKÉ článek Jak 10× zvýšit návštěvnost z vyhledávačů.

Zajímavý obsah budou návštěvníci webu rádi sdílet. A pokud na vás odkážou ze svých webů, máte skoro vyhráno. Zpětné odkazy jsou stále silným signálem pro vyhledávač, že máte kvalitní obsah.

NAUČTE SE optimalizaci pro vyhledávače v online kurzu SEO akademie.

Napojení na analytický software

Chování návštěvníků webu je potřeba měřit. Proč? Abyste věděli, zda web a online marketing funguje dobře, nebo špatně. A jak se projeví případné změny webu, nebo spuštěné reklamní kampaně.

Pokud návštěvnost webu neměříte, nemáte žádná data a nemůžete nic vyhodnocovat. Jako byste tápali ve tmě bez čelovky.

Je ale třeba vědět nejenom, kolik jich na web přišlo a jak dlouho a webu byli, ale také:

K měření návštěvnosti webu se nejčastěji používá špičkový analytický nástroj Google Analytics 4. Výhodou je, že je zdarma. A nasazení měření je technicky velmi snadné. Stačí na každou stránku webu umístit měřicí kód.

NAUČTE SE vyhodnocovat návštěvnost webu s postupy v mé knize Google Analytics 4 pro začátečníky.

A co legislativa a moje povinnosti?

Kvalitní realizátor webu se orientuje také v legislativě. Díky tomu přesně ví, co na webu musí být, aby bylo právně vše v pořádku a vy jste se vyhnuli riziku pokuty. A že není zrovna malá – dosáhnout může až 100 000 Kč.

Co tedy na webu musí být:

ČTĚTE TAKÉ článek Povinné údaje na webu pro živnostníky a firmy: Vyhněte se pokutám a sankcím!

A to zdaleka není vše. O GDPR už slyšel nejspíš každý. A nesmí chybět ani na vašem webu.

Návštěvníky webu musíte informovat o tom, že sbíráte a zpracováváte jejich osobní informace (jméno, e-mail, telefonní číslo, adresu apod.). Na webu by tak minimálně neměla chybět stránka Zásady zpracování osobních údajů. A ve všech formulářích a na místech, kde sbíráte osobní údaje, byste měli o této skutečnosti správně informovat.

ČTĚTE TAKÉ můj seriál článků Jak na GDPR.

Cookies, neboli sušenky, jsou tématem posledních let. V honbě za ochranou osobních údajů se uzákonilo, že musíme dávat souhlas s použitím souborů cookie, které se využívají k měření návštěvnosti webu, nebo třeba návštěvnosti z marketingových kampaní. Ano, jde o cookie bannery, které na vás vyskakují na každém webu.

Obecně platí:

Soubory cookie, pro jejichž použití souhlas od návštěvníka webu nemáte, musíte do doby získání souhlasu blokovat.

A to není vše. Získání souhlasu se řídí pravidly. Například musíte dát možnost všechny soubory cookie snadno odmítnout. Nebo nesmíte blokovat zobrazení webu, pokud se návštěvník vyjádřit nechce. Konkrétní provedení je na tom, jak si to v případě kontroly obhájíte.

ČTĚTE TAKÉ článek Cookies a cookie lišta v roce 2022: co se mění a jak postupovat.

Po spuštění webu

Když je web hotový a připravený k publikování, je třeba nezapomenout na poslední důležité kroky:

Google Search Console

ČTĚTE TAKÉ článek Měřte své pozice ve vyhledávači Google pomocí Search Console.

Online marketing: jak získat potenciální zákazníky

Vytvořením webu nic nekončí, ale celé dobrodružství teprve začíná. Kde se vezmou první návštěvníci webu? Informaci o novém webu můžete do světa vykřičet spoustou způsobů. Některé jsem popsal ver svém článku (viz níže).

ČTĚTE TAKÉ článek 11 tipů, jak snadno propagovat web.

Ale to stále nestačí. Nyní potřebujete na web dostat své budoucí zákazníky.

ČTĚTE TAKÉ článek Mám nový web, ale zákazníci nikde. Co mám dělat?

úspěšný marketing

To jsou lidé, kteří váš už dnes hledají ve vyhledávačích. Nebo se pohybují na Facebooku, či jiných sociálních sítích, nebo třeba na různých zpravodajských webech a magazínech. Využít proto můžete reklamní systémy Googlu, Facebooku či Seznamu.

ČTĚTE TAKÉ články:

Závěrem

Bez kvalitního webu se dnes obejde málokdo. A výjimky toto pravidlo jen potvrzují.

Ale návrh a tvorba webu je náročný proces, podobně jako je návrh a stavba domu. Spojuje v sobě práci projektového manažera, analytika, designéra, grafika, kodéra, programátora, copywritera i marketéra. Kvalitní a úspěšný web proto nebývá dílem jednoho člověka.

Platí, že není tvorba webu jako tvorba webu. Pečlivě si proto zjistěte, jaké úkony bude realizátor webu provádět. Ostatně všechny tyto informace byste měli nalézt už v jeho webové prezentaci a pak také v dokumentu s cenovou nabídkou.

Mrkněte se, jak se liší tradiční tvorba webu od tvorby úspěšného webu.

Napadají vás další otázky k tvorbě webu? Napište mi je do komentářů níže.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop