Mít v dnešní době dobře navržený a optimalizovaný web je pro jeho úspěch klíčové. Ale aby byl web úspěšný, je nutné dodržet důležité postupy při jeho návrhu a tvorbě. Objevte klíčové kroky stojící za úspěšným webem, jenž přivádí nové zákazníky.
Na začátku tvorby úspěšného webu nikdy nestojí tvorba grafického návrhu! To je, jako byste po architektovi chtěli, aby bez vašich požadavků a cílů rovnou namaloval váš vysněný dům.
Návrh webu lze velmi dobře přirovnat k návrhu rodinného domu. Na začátku také stojí vaše cíle a požadavky, územní plán a konkrétní poloha pozemku. Než se kopne do země, do práce se dostává projektant a architekt. Výsledkem návrhu domu je mnohostránková dokumentace s výkresy, na jejímž základě teprve dojde k technické realizaci.
Co tedy takový návrh úspěšného webu musí obsahovat?
Základem je samozřejmě analýza vašeho byznysu a vašich obchodních cílů. A ty je třeba navázat na potřeby vašich zákazníků.
Vašimi zákazníky nejsou všichni, ale konkrétní, docela dobře definovatelná skupina. A tito lidé mají nějakou motivaci, mají konkrétní potřeby, sny, touhy a také obavy.
Dobrá analýza zákazníka je alfou a omegou úspěchu vašeho webu. Bez přesné analýzy zákazníka jste jako myslivec, který se postaví před les s brokovnicí a doufá, že něco trefí. Vy ale potřebujete mířit přesně.
Vaši zákazníci na internetu ve vašem oboru něco konkrétně hledají. Analýza klíčových slov z vyhledávání se tak stane podkladem pro návrh obsahové architektury webu. Ta zajistí, že na vašem webu budete mít takový obsah, jenž lidé opravdu hledají. Váš web tak bude obsahovat odpovědi na dotazy uživatelů vyhledávačů.
A to vše shrne návrh témat obsahu webu, který prováže vše výše zmíněné do konkrétní podoby fungování webu.
A to stále není vše. Aby grafik věděl, co má kreslit, musí vědět, kde má co být. Pro UX designéra připravuje návrh uživatelského rozhraní – tzv. drátěný model webu.
Návrh webu ještě doplní zadání pro grafika: Jak má grafika působit? Co má vyjadřovat? Jaké jsou vaše firemní barvy? A teprve nyní je možné začít kreslit.
Jak vidíte, grafický návrh je jen malinkým zlomkem návrhu úspěšného webu.
TIP: Zjistěte vše podstatné o profesionálním návrhu webu.
K provozu webu jako takového potřebujete hosting a doménu.
ČTĚTE TAKÉ článek Jak si vybrat nejlepší webhosting.
Na hosting se pak instaluje redakční systém, pomocí něhož spravujete samotný obsah webu, publikujete další stránky a příspěvky v blogu či přidáváte fotky do galerií. Díky němu máte web s administrací.
Nejrozšířenějším redakčním systémem na světě je WordPress. Jde o volně dostupný redakční systém (pro vás zdarma). Vyvíjí ho obrovská celosvětová komunita. Jeho výhodou oproti uzavřeným systémům konkrétních vývojářů je fakt, že nejste závislí na jednom dodavateli. O WordPress se vám postará kterýkoli odborník na tento systém.
V další fázi se kodér postará o nakódování grafického návrhu do podoby webu, kterou vidíte v prohlížeči. Samozřejmostí je dnes responzivní design = web se perfektně přizpůsobí nejenom různým obrazovkám stolních počítačů a notebooků, ale také libovolným mobilním zařízením.
Vyžaduje-li váš web nejrůznější funkce, nyní je čas na jejich nasazení. Výhodou redakčního systému WordPress je fakt, že je modulární. Lze jej tedy libovolně rozšiřovat o další moduly, jež zajišťují nejrůznější funkce. Desítky tisíc těchto modulů jsou navíc dostupné zdarma, nebo jen za drobný poplatek. Není tak třeba vydávat desetitisíce korun za programátora.
Lidé se na váš nebudou chodit dívat a obdivovat grafiku a různé efekty. Lidé na web chodí získávat informace. Obsah webu je to nejdůležitější! A proto se také obsahové architektuře a konkrétním tématům obsahu věnovala větší část návrhu webu.
ČTĚTE TAKÉ článek Jak vypadá dokonalá obsahová architektura webu.
Váš web musí mluvit jazykem vašich zákazníků. Musí umět pracovat s jejich psychologií – adresovat jejich potřeby, zájmy, sny a touhy, ale také odbourat jejich obavy. A nakonec je přesvědčit, že jste to právě vy, komu mají svěřit svou poptávku či objednávku.
Za tím vším stojí volba vhodného sloganu, poutavých nadpisů, úderných textů i jejich správné strukturování a celková výstavba. Tomuto řemeslu se říká copywriting. Pokud se s ním chcete prakticky seznámit, pak doporučuji svůj online kurz Copywriting: píšeme texty, které prodávají.
ČTĚTE TAKÉ článek 3 tipy, jak okamžitě vylepšit obsah vašeho webu.
A aby byl váš obsah dohledatelný ve vyhledávačích, přichází na řadu optimalizace pro vyhledávače. Tedy alespoň ta na straně obsahu webu.
Pamatujte si, že pokud tvůrce webu nemá k dispozici analýzu klíčových slov, nenavrhuje obsahovou architekturu a vlastně ani netvoří obsah webu, nikdy nemůže provést optimalizaci pro vyhledávače! Obvykle za tato slova schovává pouze doplnění titulků a popisků stránek pro vyhledávače. Ale to vám zobrazení ve výsledcích vyhledávání nezajistí.
ČTĚTE TAKÉ Jak se obchodně úspěšný web liší od běžné tvorby webů?
Měřit návštěvnost webu, odkud lidé přišli, co na webu dělali a k jakým konverzím docházelo, je dnes nutnost. Jedině tak jste schopni zjistit, co funguje, a co nikoliv. A jedině tak jste schopni měřit úspěšnost vašeho marketingu, či optimalizace pro vyhledávače.
Standardem je dnes nasazení analytického nástroje Google Analytics, jeho správná nastavení a následné vyhodnocování. Zorientovat se v Analytics a umět jej využívat nejde z hodiny na hodinu. Pokud chcete umět Analytics prakticky využívat, zvolte můj živý kurz Google Analytics 4 pro začátečníky.
Ale nejde jen o něj. Pokud využíváte reklamu na Facebooku, je třeba pro měření a načítání dat nasadit Facebook pixel. A ideálně také jeho serverové měření přes Conversions API.
Na webu pak můžete instalovat také další měření. Například počítání konverzí pro marketingové nástroje Google Ads, nebo Seznam Sklik. A řadu dalších.
Ještě než web nasadíte do ostrého provozu, váš web by měl obsahovat stránku Zásady ochrany osobních údajů. A také všude, kde sbíráte jakékoli osobní informace (počínaje e-mailovou adresou), o tom informovat a odkázat na tuto stránku. To tedy minimálně.
ČTĚTE TAKÉ články Jak na GDPR.
A to ještě není vše. Na webu totiž téměř s jistotou využíváte soubory cookie. Ale dle platné legislativy o tom musíte nejen informovat, ale také si před jejich ukládáním získat souhlas. Pokud jej nezískáte, je třeba jejich ukládání blokovat. K tomu slouží pověstný cookie banner, nebo také cookie lišta.
ČTĚTE TAKÉ článek Cookies a cookie lišta v roce 2022: co se mění a jak postupovat.
Po schválení obsahu webu by měla proběhnout ještě jazyková korektura. Nechcete přece, aby důvěryhodnost vašich skvělých textů srážely překlepy a další chyby.
Důležité je také otestovat funkčnost všech formulářů a všech měření na webu. A v neposlední řadě a především = je třeba otestovat funkčnost všech odkazů na webu.
A když je všechno v pořádku, je čas web zveřejnit. Nyní jej uvidí lidé, kteří znají jeho adresu. Jak jej ale najdou vyhledávače? Ty je třeba cíleně pozvat na návštěvu webu. K tomu výborně poslouží propojení webu se službou Google Search Console, Bing Webmaster Tools a Seznam Nástroje pro webmastery.
Jak jste již nejspíš pochopili, toto vše nezajistí grafik, programátor, ani kodér. Potřebujete profesionálního webového designéra. Dobrého designéra poznáte jednoduše – nikdy nezačíná grafickým návrhem, ale vždy otázkami na váš byznys, vaše cíle a vaše zákazníky.
ČTĚTE TAKÉ článek Odhalení: Co to je webdesign a co dělá webdesignér.
Spuštěním webu také nic nekončí. Na nový web je třeba přivést návštěvníky, z nichž se budou moci stát zákazníci. A zde nastupuje nikdy nekončící práce s webem na obsahovém marketingu, optimalizaci pro vyhledávače a reklamě ve vyhledávačích a na sociálních sítích.
ČTĚTE TAKÉ články:
Nebudete-li si vědět rady, jak s tvorbou webu začít a jak k ní správně přistoupit, neváhejte mi napsat, nebo zavolat.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář