fbpx

Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

NOVINKA: Prohlédněte si nový online kurz copywritingu »

Odhalení: Co to je webdesign a co dělá webdesignér

Také si dáváte rovnítko mezi slovy webdesign a grafika, a věříte, že webdesignér je vlastně grafik? Pak čtěte překvapivé odhalení skutečné pravdy.

Také si myslíte, že web tvoří grafik? Že webdesign je grafika webu? A nejste sami. Myslí si to i řada tzv. webdesignových studií.

Odhalím vám proto tajemství skutečného profesionálního webdesignu a co byste od něj jako zadavatelé webu měli očekávat. Snadno tak budete schopni odlišit kvalitní webdesignové studio od rádoby odborníků.

Co má společného webdesign a grafika webu?

Tvorba grafiky webu je ve skutečnosti jen velmi malou součástí webdesignu, neboli webového designu. Vlastně tou nejmenší částí. Ale proč?

Slovo design neznamená „grafika“, ale „návrh“. Návrh může mít spoustu podob a popisovat řadu aspektů výsledného produktu. Jeho vzhled je proto jen malou částí návrhu.

Vezměte si takovou stavbu domu. Návrh domu není jen o kresbě toho, jak bude vypadat. Ale součástí návrhu je popis celého projektu – například:

  • Popis materiálů a způsob jejich použití
  • Jak se řeší statika domu
  • Jak je stavba napojena na střechu
  • Jak bude dům napojený na sítě
  • Jak bude zpracováván odpad z domu
  • Jak budou řešena protipožární opatření
  • A mnoho dalšího

Takový projekt pak má desítky stránek a grafické znázornění domu je jen malou součástí celého návrhu.

V případě webu to je stejné. Ani dům ani web byste neměli stavět bez profesionálního webového návrhu. Snadno se vám totiž může stát, že se vám takový web složí jako domeček z karet a vám zůstane jen vzpomínka na to, jak jste neefektivně vyhodili peníze z okna.

Webdesign a stavba domu

Co je ve skutečnosti webdesign

Webový design znamená v češtině „návrh webu“. Jde o obor, do kterého se prolíná spousta dalších oborů. A já vám ukážu, jak takový profesionální webdesign vypadá v praxi.

Definice webdesignu na Wikipedii

Webdesign je mezioborová disciplína, která využívá poznatky vizuální komunikace, interakčního designu, psychologie (především ovlivňování a rozhodování lidí), marketingu, brandingu, copywritingu, gamifikace a dalších oborů. Cílem webdesignu je vytvořit funkční webové stránky nebo webové aplikace.

Zdroj: Wikipedia

Návrh webu vždy vychází ze zadání, v němž se prolínají potřeby zadavatele webu s potřebami cílové skupiny, tedy budoucích uživatelů webu.  Vy jako zadavatel webu musíte vědět, jaké cíle má web plnit a kdo jsou vaši potenciální zákazníci.

Vezměte si pro příklad lokálního malíře:

  • Cílem webu je pro něj získávání poptávek k nacenění výmalby bytů a rodinných domů.
  • Za potenciální zákazníky může považovat nové majitele bytů a domů, kteří nemovitost koupili či postavili, a nyní si ji chtějí upravit dle svého.

Všimněte si, že se vůbec nebavíme o tom, jak by měl web vypadat.

V dalším kroku webového návrhu (webdesignu) je třeba provést analýzy, které se stanou podkladem pro celý projekt webu. Výsledkem je tedy popis cílů webu, komu je určen, jaký obsah by měl mít a jak by měl fungovat, aby plnil vaše zadání. Malou součástí návrhu je pak i zadání pro grafika.

Kdo je a co dělá webdesignér

Prací webdesignéra není tvorba grafického návrhu webu.

Jeho úkolem je vytvořit projektovou dokumentaci a zadání pro další profese. Měl by se proto orientovat v dalších profesích: v kódování a programování, psychologii, copywritingu, marketingu, grafickém designu… Nemusí však být v těchto oblastech odborníkem.

Poznámka: Webdesignéři se často rekrutují z jiných profesí. Například já jsem začínal jako kodér, jiní začínali jako grafici, jiní zase jako marketéři. Proto je běžné, že webdesignér zvládne dobře také některou z profesí, na které by měl dohlížet. Například připraví i grafický návrh webu, nebo grafický design nakóduje do fyzické podoby webu.

Obchodní návrh webu od MD webdesignCo je například úkolem webdesignéra?

  • Pochopit správně motivaci zadavatele a korigovat jeho představy do skutečných obchodních cílů, které bude web plnit.
  • Analyzovat byznys a cíle zadavatele, a jeho konkurenci.
  • Provést analýzu zákazníka a popsat způsob, jakým přemýšlí a uvažuje vzhledem k obsahu webu.
  • Provést analýzu klíčových slov používaných ve vyhledávačích.
  • Navrhnout obsahovou architekturu webu a popsat obsah jednotlivých stránek webu.
  • Připravit zadání grafického designu.
  • Připravit podklady pro tvorbu obsahu webu.
  • Může, ale nemusí dohlížet na celý projekt jako projektový manažer či odborný dozor.
  • Korigovat výsledek projektu a zajistit případná testování.

Není toho málo, že?

Opravdu potřebujete webdesignéra?

Úspěšný web od webdeignéraNa tuto složitou otázku je jednoduchá odpověď. Vlastně ji transformuji do  tří otázek:

  • Léčíte se sami, nebo jdete k lékaři?
  • Opravujete si auto sami, nebo ho raději svěříte automechanikovi?
  • Stavíte si dům sami, nebo jej raději svěříte stavaři?

Tito odborníci provádějí nejdříve analýzu aktuálního stavu, navrhnou postup, a poté ho realizují v praxi.

Je logické, že jako zadavatelé webu o jeho tvorbě nevíte vůbec nic. Vy jste odborníky ve svém byznysu. A webdesignér je zase odborník v oblasti návrhu a fungování webu.

TIP: Čtěte také článek Úspěšný web: jak na něj a jak vypadá v praxi.

Jak si vybrat dobrého webdesignéra

Zvládnete to snadno sami. Na webu studia či jednotlivce hledejte informace o tom, jakým způsobem pracuje a jaký bude postup prací na webu:

  • Začíná grafickým návrhem? Pak jste našli grafika a nikoliv webového designéra.
  • Našli jste jen informace o technickém zpracování webu? Pak jste natrefili na programátora nebo kodéra a nikoliv na webdesignéra.
  • Nenašli jste vůbec nic z výše jmenovaného? Pak jste natrefili na agenturu, která tvorbu webu pouze zadává externistům.

Ve všech třech případech jste na špatné adrese.

Pamatujte si, že webdesignér se vás nikdy nebude ptát, jak by měl web vypadat a co na něm chcete!

Přeji šťastnou ruku při výběru profesionálního webdesignového studia.

NOVINKA: Prohlédněte si nový online kurz copywritingu »

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign
tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop