Také si dáváte rovnítko mezi slovy webdesign a grafika, a věříte, že webdesignér je vlastně grafik? Pak čtěte překvapivé odhalení skutečné pravdy.
Také si myslíte, že web tvoří grafik? Že webdesign je grafika webu? A nejste sami. Myslí si to i řada tzv. webdesignových studií.
Odhalím vám proto tajemství skutečného profesionálního webdesignu a co byste od něj jako zadavatelé webu měli očekávat. Snadno tak budete schopni odlišit kvalitní webdesignové studio od rádoby odborníků.
Tvorba grafiky webu je ve skutečnosti jen velmi malou součástí webdesignu, neboli webového designu. Vlastně tou nejmenší částí. Ale proč?
Slovo design neznamená „grafika“, ale „návrh“. Návrh může mít spoustu podob a popisovat řadu aspektů výsledného produktu. Jeho vzhled je proto jen malou částí návrhu.
Vezměte si takovou stavbu domu. Návrh domu není jen o kresbě toho, jak bude vypadat. Ale součástí návrhu je popis celého projektu – například:
Takový projekt pak má desítky stránek a grafické znázornění domu je jen malou součástí celého návrhu.
V případě webu to je stejné. Ani dům ani web byste neměli stavět bez profesionálního webového návrhu. Snadno se vám totiž může stát, že se vám takový web složí jako domeček z karet a vám zůstane jen vzpomínka na to, jak jste neefektivně vyhodili peníze z okna.
Webový design znamená v češtině „návrh webu“. Jde o obor, do kterého se prolíná spousta dalších oborů. A já vám ukážu, jak takový profesionální webdesign vypadá v praxi.
Definice webdesignu na Wikipedii
Webdesign je mezioborová disciplína, která využívá poznatky vizuální komunikace, interakčního designu, psychologie (především ovlivňování a rozhodování lidí), marketingu, brandingu, copywritingu, gamifikace a dalších oborů. Cílem webdesignu je vytvořit funkční webové stránky nebo webové aplikace.
Zdroj: Wikipedia
Návrh webu vždy vychází ze zadání, v němž se prolínají potřeby zadavatele webu s potřebami cílové skupiny, tedy budoucích uživatelů webu. Vy jako zadavatel webu musíte vědět, jaké cíle má web plnit a kdo jsou vaši potenciální zákazníci.
Vezměte si pro příklad lokálního malíře:
Všimněte si, že se vůbec nebavíme o tom, jak by měl web vypadat.
V dalším kroku webového návrhu (webdesignu) je třeba provést analýzy, které se stanou podkladem pro celý projekt webu. Výsledkem je tedy popis cílů webu, komu je určen, jaký obsah by měl mít a jak by měl fungovat, aby plnil vaše zadání. Malou součástí návrhu je pak i zadání pro grafika.
Prací webdesignéra není tvorba grafického návrhu webu.
Jeho úkolem je vytvořit projektovou dokumentaci a zadání pro další profese. Měl by se proto orientovat v dalších profesích: v kódování a programování, psychologii, copywritingu, marketingu, grafickém designu… Nemusí však být v těchto oblastech odborníkem.
Poznámka: Webdesignéři se často rekrutují z jiných profesí. Například já jsem začínal jako kodér, jiní začínali jako grafici, jiní zase jako marketéři. Proto je běžné, že webdesignér zvládne dobře také některou z profesí, na které by měl dohlížet. Například připraví i grafický návrh webu, nebo grafický design nakóduje do fyzické podoby webu.
Co je například úkolem webdesignéra?
Není toho málo, že?
Na tuto složitou otázku je jednoduchá odpověď. Vlastně ji transformuji do tří otázek:
Tito odborníci provádějí nejdříve analýzu aktuálního stavu, navrhnou postup, a poté ho realizují v praxi.
Je logické, že jako zadavatelé webu o jeho tvorbě nevíte vůbec nic. Vy jste odborníky ve svém byznysu. A webdesignér je zase odborník v oblasti návrhu a fungování webu.
TIP: Čtěte také článek Úspěšný web: jak na něj a jak vypadá v praxi.
Zvládnete to snadno sami. Na webu studia či jednotlivce hledejte informace o tom, jakým způsobem pracuje a jaký bude postup prací na webu:
Ve všech třech případech jste na špatné adrese.
Pamatujte si, že webdesignér se vás nikdy nebude ptát, jak by měl web vypadat a co na něm chcete!
Přeji šťastnou ruku při výběru profesionálního webdesignového studia.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář