Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

POZOR: Nyní v prodeji česká kniha Google Analytics 4 pro začátečníky.

Nová pravidla pro e-shopy (díl 4.): Prodej digitálního obsahu

22. 11. 2022 | Tvorba webu

eshop legislativa

[SERIÁL] Na e-shopy se chystají velké legislativní změny (nejspíš ještě v roce 2022). A dotknou se nejenom každého majitele e-shopu, ale také každého nakupujícího. Ve 4. dílu se podíváme na nová pravidla pro prodej digitálního obsahu.

ČTĚTE PŘEDCHOZÍ DÍLY SERIÁLU:

Digitálním obsahem může být například e-kniha, online kurz, nebo třeba software. Novela zde upřesňuje a mění řadu věcí. Nezapomeňte si tedy doplnit:

Povinnost informovat o…

Nově máte povinnost před prodejem digitálního obsahu kupujícího informovat o tom, jaké programové a technické vybavení je nutné k jeho zobrazení, či provozování. Například že je třeba počítač s Windows 11, internetový prohlížeč Chrome a internetové připojení s rychlostí min. 1 Gb/s, nebo třeba prohlížeč souborů PDF apod.

Taktéž máte informovat o tom, jakým způsobem digitální obsah, nebo věc, funguje. Tedy jak se užívá.

Za funkčnost, kompatibilitu a interoperabilitu digitálního obsahu totiž odpovídáte.

Způsob dodání

Před prodejem musí být kupujícímu znám způsob dodání digitálního obsahu. Dodat jej můžete:

Dále je třeba kupujícího informovat o tom, jakým způsobem obsah získá. Například e-mailem, nebo na pevném nosiči (CD, flash disk…).

Jako poskytovatel obsahu máte povinnost dodat/zpřístupnit digitální obsah v nejnovější verzi v době prodeje.

Aktualizace digitálního obsahu

Před prodejem je třeba kupujícího informovat o tom, zda digitální obsah kupuje:

Mimo to máte zajistit, že dodáte aktualizace nutné k očekávané funkčnosti a kompatibilitě obsahu (aby šel stále používat/zobrazovat):

Nic z toho nemusíte, pokud před prodejem kupujícího upozorníte, že žádné aktualizace nejsou v ceně.

Podpora k digitálnímu obsahu

Ještě před prodejem je třeba kupujícího informovat o tom, zda má k digitálnímu obsahu také nárok na podporu. A pokud ano, na jakou konkrétně a po jakou dobu.

Formou může být například telefonická, či e-mailová podpora, nebo podpora formou chatu a podobně.

Jak je to s vrácením do 14 dnů?

Jestliže dodáváte digitální obsah nikoliv na fyzickém nosiči, ale virtuálně (typicky e-book, online kurz, licence k programu), pak se můžete z vrácení do 14 dnů vyvlíknout. Kupující s tím ale musí výslovně souhlasit.

S čím musí výslovně souhlasit?

A co že je výslovný souhlas? Typicky nějaké zatržítko se slovy Souhlasím s…

A o tom je třeba dát kupujícímu také potvrzení. Jak jsem uvedl v předchozích dílech, kupující musí v potvrzujícím e-mailu dostat v příloze také aktuální verzi obchodních podmínek v PDF.

O lhůtu 14 dnů samozřejmě ale zákazníka připravit nemusíte. Například mé e-booky a online kurzy toto právo kupujícímu zachovávají.

Jestliže kupující od smlouvy odstoupí:

Reklamace digitálního obsahu

Jaká je délka záruky za digitální obsah? Podle způsobu poskytnutí/poskytování obsahu, který jsem popsal výše:

Stejně jako v případě fyzických produktů (viz předchozí díly seriálu) i na digitální obsah se nyní bude vztahovat lhůta 12 měsíců: pokud se v ní objeví vada, máte se za to, že byla již při dodání/zpřístupnění. Pokud jako prodejce neprokážete opak.

Prokážete-li však jako poskytovatel digitálního obsahu, že na vině je programové vybavení nebo síťové připojení na straně uživatele, pak za nefunkčnost neodpovídáte. Zde se vracím k první části článku, kde jsem psal, že je třeba informovat o tom, jaké technické a programové vybavení vyžadujete. Jinak se odpovědnosti nezřeknete.

Taktéž za vadu neodpovídáte, pokud vám uživatel neposkytne součinnost například se zjištěním rychlosti internetového připojení, nebo stavu jeho programového vybavení.

Reklamace je taktéž neplatná, pokud jste jako poskytovatelé obsahu jeho uživatele upozornili na nutnost provést aktualizaci, ale ten ji neprovedl.

Závěrem

Jak je z novely patrné, a ostatně i z nařízení GDPR ohledně souborů cookie, velký důraz je kladen na maximální informovanost kupujícího. Základem je tedy doplnění všech podstatných informací do obchodních podmínek. A nezapomeňte je přiložit k e-mailu potvrzujícímu nákup.

Protože obchodní podmínky vytváří často právníci, podobně jako v případě prodeje fyzických produktů doporučuji e-shop doplnit o informační stránku Vše o nákupu. Zde pak uveďte všechny podstatné informace lidským způsobem.

Jsou to především následující informace:

Nezapomeňte podstatné informace uvést také přímo v popisu produktu. V případě kontroly jste to totiž vy, kdo bude muset prokazovat splnění informační povinnosti.

A nakonec připomínám tlačítkovou novelu z 1. dílu seriálu. Nezapomeňte změnit text tlačítka pro objednání, aby byla kupní smlouva platná.

A to je ze seriálu vše. Hodně štěstí v bludišti aktuální legislativy.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop