[SERIÁL] Na e-shopy se chystají velké legislativní změny (nejspíš ještě v roce 2022). A dotknou se nejenom každého majitele e-shopu, ale také každého nakupujícího. Ve 2. dílu se podíváme na nová pravidla pro boj s umělým nastavováním slev.
ČETLI JSTE 1. díl: Co se pro vás mění? Najdete v něm:
- Zase ta legislativa aneb co za tím stojí
- Transparentnost při nakupování
- Konec falešným recenzím
- Obchodní podmínky nově
- Vše o nákupu: jaké informace musíte kupujícímu předat
- Tlačítková novela aneb Objednávka zavazující k platbě
- Co vám hrozí při nedodržení
Nově se stanovuje, jakým způsobem se má přistupovat ke slevám v e-shopu. Cílem je zamezit umělému nastavování cen. To se děje například v těchto případech:
Možná jste se sami setkali s řadou dalších případů. Vždy však jde o nefér hru k zákazníkovi.
Na podobné praktiky upozorňuje projekt Hlídač shopů. Na jeho webu si můžete ověřit, zda se zlevněný produkt opravdu prodává ve slevě, nebo na vás obchodník hraje levotu.
Podobně jako změny popsané v prvním dílu seriálu i v tomto případě pravidla platí pouze pro prodej B2C, nikoliv pro B2B.
Nově platí, že výchozí cena pro výpočet slevy je nejnižší cena, za kterou jste produkt v posledních 30 dnech prodávali.
Jak to vypadá v praxi?
Od 5. ledna chcete produkt nabídnout s 20% slevou. Ověříte si tedy nejnižší cenu, za níž se produkt prodával v období od 5.12. do 4.1. (za posledních 30 dní). Pokud to bylo 1 000 Kč a vaše sleva je 20 %, pak budete produkt prodávat za 800 Kč.
A vypadat to může následovně:
Sleva 20 %1000 800 Kč
Pokud budete chtít produkt dát do stejné slevy opakovaně, pak můžete postupovat třeba takto:
Slevu zkrátka počítáte z nejnižší ceny za posledních 30 dní prodeje. Neznamená to ale, že produkt můžete mít v této slevě jen 30 dní. Toto pravidlo se týká jen zahájení slevové akce. Čili tuto slevu můžete držet i několik měsíců. Ale jen přiměřeně dlouho. Produkt tedy nemůže být ve slevě roky, nebo dokonce trvale.
Jak ke slevám přistupovat popisuje také například ČOI.
Chcete mít originální internetový obchod, který máte plně pod kontrolou a jenž se přizpůsobí vašemu byznysu a zákazníkům? Zjistěte více >
Pokud začínáte prodávat nový produkt, není možné jej začít prodávat ve slevě. Jestliže chcete nový produkt nabídnout ve slevě, musíte jej nejdřív nabídnout za běžnou cenu.
Není však třeba čekat 30 dní. Novela počítá s dobou kratší než 30 dní, ale jen u nových produktů (které jste dosud nenabízeli). Nicméně musíte produkt po nějakou dobu reálně prodávat za výchozí cenu, z níž pak slevu vypočítáte.
Zákon počítá také s postupným zlevňováním. Ukažme si to na příkladu:
Výchozí cena produktu je 1 000 Kč. Pro prvních 30 dní jej nabídnete se slevou 20 % za 800 Kč. Dalších třeba 20 dní jej nabídnete se slevou 21 % za 790 Kč a pak třeba 14 se slevou 22 % za 780 Kč. Akci po celou dobu nesmíte ani na jeden den přerušit.
Prvních 30 dnů to vypadá takto:
Sleva 20 %1000 800 Kč
Dalších 20 dnů takto:
Sleva 21 %1000 790 Kč
A dalších 14 dnů následovně:
Sleva 22 %1000 780 Kč
V případě postupné slevy stále vycházíte z původní ceny před zahájením akce. V novele najdete toto ustanovení: Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.
Ale pozor – jako u všech slevových akcí platí, že může trvat jen přiměřenou dobu. Například Alza ji má ve své metodice stanovenou na max. 90 dní.
Možná jste si již u největších e-shopů všimli změny strategie při nabízení cen. Například Alza a Mall nabízejí slevy formou kuponu, který uplatníte až v košíku či pokladně.
Pokud takový slevový kupón nabízíte všem bez rozdílu, pak je jeho platnost opět omezena na 30 dní.
V řadě situací se pravidlo 30 dní uplatňovat nebude. Jde o následující situace:
Pokud pravidlo 30 dní nedodržíte, zákazník může od kupní smlouvy odstoupit do 90 dní od nákupu. Tímto odstoupením se zcela ruší kupní smlouva. Zákazník pak může požadovat přiměřené snížení ceny v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky.
To je ovšem jen jedno riziko. Podvedený zákazník se již zcela jistě nevrátí a dobrou reklamu vám neudělá. Riskujete tak dobrou pověst.
ČOI vám za nekalou obchodní praktiku může napařit pokutu 5 milionů korun. A to už zabolí.
Váš e-shop musí u zlevněných výrobků uvádět nejnižší cenu, za kterou se výrobek prodával za posledních 30 dní před zlevněním. To by neměl být jistě žádný problém. Navíc ale musíte tuto cenu dokázat v případě kontroly. Pokud chcete uvádět slevové akce, budete si tedy muset vést záznam cen výrobků v čase (od do).
Pokud je to pro vás příliš složité, můžete slevové akce zcela zrušit. Ale v českém prostředí to může zcela jistě znamenat pokles tržeb.
Nebo můžete změny ignorovat a počkat si na potenciální kontrolu ČOI a mastnou pokutu.
Jak se vám pozdávají nová pravidla pro boj s umělým nastavováním slev? V českém parlamentu bude nejspíš novela schválena již v listopadu 2022 a změny bude třeba implementovat do 30 dnů.
Pro majitele e-shopu můžou nová pravidla rozhodně vyvolávat vrásky na čele. Ale jejich implementace by neměla být složitá. Řada e-shopových systémů již pravidla implementuje a práci vám zjednoduší. A pokud máte e-shop na míru, nezapomeňte se poradit o možnostech řešení se svým webmasterem.
Ani v tomto 2. dílu to není vše. Ve 3. dílu pro vás budu mít třešničku na dortu ve formě změny pravidel reklamací.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář