Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

Proč jsou české e-shopy zklamáním?

Publikováno: 12. 2. 2014 | rubrika: Tvorba webu

Máte e-shop nebo o něm uvažujete? Chcete se prosadit mezi konkurencí? Pak zkuste k prodeji přes internet přistoupit jinak. V tomto článku vám dám potřebný návod.

Než začneme číst, pamatujte, že k cíli vede více cest. V tomto článku vám předkládám svou představu toho, jak se prosadit na poli internetových obchodů – jak dělat věci jinak. Příklady a tipy budu demonstrovat na své zkušenosti z praxe z konkrétního oboru, ale myšlenky můžete snadno přetavit do svého oboru.

Jaká je skutečnost v praxi

V prosinci jsem kupoval nový počítač a byl jsem postaven před nelehký úkol: vybrat a nakoupit jednotlivé komponenty. A zkušenost to byla nelehká a pro české e-shopy v tomto segmentu nelichotivá.

Jak jsem psal v článku Chcete, aby váš web uměl prodávat vaše výrobky?, nákup nezačíná kliknutím myší na tlačítko Vložit do košíku, nebo porovnáváním cen. Celý nákupní proces prochází několika fázemi a první fázi bylo seznámení se s možnostmi na současném trhu počítačových komponent.

Bylo třeba zvážit:

České e-shopy bohužel odpovědi nenabízí. Najdete v nich tupý seznam položek s technickými popisy. V každém e-shopu jsou stejné a nevypovídají o tom, k jakému účelu se ta která komponenta hodí. Podle čeho bych se měl rozhodnout pro tu kterou komponentu?

procesory-vyberte-si

Co e-shopům chybí

eshopy-mne-zklamaliPokud přijdu do kvalitního kamenného krámu, měl bych zde najít prodavače, který rozumí oboru, dokáže zvážit mou situaci, poradit mi a pomoci s nákupem tak, abych z obchodu odcházel s pocitem, že nakupování byl zážitek a že jsem udělal velmi dobře, když jsem nakoupil právě zde. Nadšeně bych pak o nákupu hovořil se svými kamarády či na sociálních sítích. A obchod by získal má doporučení.

Ani v jednom českém e-shopu jsem však tuto službu nenašel! Už vám svítá, kde se skrývá neskutečná „díra na trhu“?

Co e-shopům chybí?

Jak jsem dopadl?

Moje kroky tedy museli vést do vyhledávače a hledat testy na internetových stránkách a v magazínech. Samozřejmě v Americe, protože u nás o kvalitní testy na internetu nezavadíte. Pokud bych neuměl anglicky, byl bych doslova ztracen.

Na základě testů, recenzí, článků v blozích a několikadenním průzkumu a zvažování jsem nakonec došel ke svému kýženému seznamu komponent a mohl se vrátit k nákupu.

Vzhledem k tomu, že žádný e-shop nezískal mou důvěru, neměl jsem se kam vracet. Všechny e-shopy nabízejí to samé a nijak se neodlišují. Kromě jednoho parametru – ceny. Moje kroky tedy logicky nemohli vést nikam jinam než na cenový porovnávač zboží, kde jsem našel nejlepší ceny mých komponent a nakoupil je postupně tam, kde se mi nákup po cenové stránce vyplatil nejvíce.

Konečným parametrem pro rozhodování tedy byla cena! Protože proč by měl za tu stejnou „neslužbu“ platit jinde více?!

porovnavac-cen

Jak by to mělo vypadat?

Nyní se přesuneme do budoucnosti, kdy existují e-shopy (mezi nimi třeba právě ten váš), které poskytují službu s přidanou hodnotou.

eshop-spokojenost

Jak by to mohlo ideálně vypadat?

  1. Ve vyhledávači vyhledám frázi výběr nového počítače.
  2. Najdu stránku s nákupním poradcem, která patří nejmenovanému e-shopu.
  3. Podívám se, jaké komponenty k sobě obecně pasují a které ne.
  4. Přečtu si odborné recenze a testy a rozhodnu se pro konkrétní varianty, které pasují mé situaci.
  5. Nakonec si výrobky porovnám podle ceny a zvážím, zda se mi investice do dražší komponenty vyplatí – porovnám opět výkonnost v testech a v recenzích.
  6. E-shop byl natolik inteligentní, že jsem mohl položky rovnou vkládat do košíku, takže mi už stačí jen prohlédnout obsah košíku a zjistit, zda jsem se vlezl do stanoveného rozpočtu.
  7. Jsem sice nad limitem rozpočtu, ale recenze mne přesvědčily, že to stojí za to. A navíc mi e-shop nabídl, že  zdarma komponenty složí do funkčního PC. Paráda! Ušetřím tři hodiny práce.
  8. Kupuji.

Všimli jste si jedné věci? Ani v jednom kroku jsem nemusel odejít na jiný web, podívat se do jiného e-shopu, a ani mne nenapadlo jít do porovnávače cen. Vše jsem našel na jednom místě – prodejce se o mne postaral na jedničku, splnil mi můj sen o počítači na míru mým potřebám a ještě mi ušetřil hodiny a hodiny času.

Odcházím s pocitem skvělého zážitku, o kterém budu ještě dlouho vykládat rodině, přátelům a věřte mi – podělím se také na sociálních sítích.

Závěrem

Pokud máte e-shop a neprodáváte tak, jak byste si přáli, pak můžete:

V rámci MD webdesign tuto myšlenku propagujeme našim klientům a od podzimu připravujeme e-shopy na míru, které vyhovují těmto požadavkům. První vlaštovkou je Psí eshop.cz. Další přibydou v letošním roce.

E-shop zkrátka není jen o technickém řešení, ale především o špičkovém obsahu, jenž pomáhá a slouží zákazníkovi, a kvalitě služby, kterou zákazníkovi poskytnete.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Komentáře

Počet komentářů: 5

  1. Martin Domes napsal:

    Doporučuji také článek Marka Hnátka – časová shoda našich článků je zcela náhodná 🙂

    Více zde: http://blog.marekhnatek.cz/prodej-drazsiho-zbozi-eshop/

  2. Roman napsal:

    Hezký článek a návod pro e-shopy, jak udělat lepší službu zákazníkovi. Z praxe ale musím říct, že trochu podceňujete náturu současných zákazníků. Obávám se, že by to vypadalo stejně jako v kamenných obchodech, kde jsou odborníci ochotní poradit – velká část zákazníků přijde, nechá si vše dopodrobna vysvětlit – poděkuje a s nákupním seznamem sedne k PC, kde si ve srovnávači vyhledá nejlepší cenu. Netvrdím, že jsou všichni stejní a že stejně nemá cenu nic takového dělat – prodeje se určitě zvýší, jde jen o to, jestli se e-shopům tento přístup vůbec vyplatí (nevím, kolik můžes stát jedna lidská síla, která bude neustále vyhledávat informace o komponentách, poslední novinky, dělat testy atd.). V jiném oboru to bude určitě lepší – např. e-shop se lahůdkami určitě zaujme porovnáním kvality, co se k čemu hodí apod.
    Neberte to jako nadávání na čecháčkovství zákazníků – to je prostě realita. I když připouštím, že se nemá nic vzdávat na začátku, cesta ke zlepšení bude trnitá…

    Přeji hodně úspěchu v práci, Roman Šindelář

    • Martin Domes napsal:

      Já myslím, že nemůžete házet všechny zákazníky do jednoho pytle. Nemyslím si, že jsem v téhle republice jediný, kdo nákup nezačíná přemýšlením o ceně 🙂

      Jinak záleží, jaké zákazníky chcete oslovit – pokud ty, kteří hledají nejnižší cenu a na službě jim nezáleží (ale takových ani u nás určitě není většina), pak je výše popsaný postup zbytečný. Pokud ale oslovujete náročného zákazníka, který je pak schopen vám udělat zadarmo ohromnou reklamu, pak je to něco jiného.

      Když to vezmu z oblasti jídla – ta první skupina kupuje v supermarketu – oslovuje jen cenou, služba není žádná; ta druhá ve Sklizenu (či v Brně v MyFood) – oslovuje především kvalitou a službou.

      Martin

  3. Irina napsal:

    Děkuji autorovi, že si dal práci s tím, aby nejdříve odlehčeným způsobem udělal analýzu nedostatků, aby pak navrhl konstruktivní řešení.
    Seřazení bodů 1 až 8 je naprosto přesné. Ne „napřeskačku“, ale tak jak mají jít za sebou. Na mne osobně „zablikal“ bod č. 6. V případě, že vše je perfektní neošetřená šestka může obchod zhatit.
    Děkuji za článek!

    • Martin Domes napsal:

      Šestka je naštěstí to nejjednodušší – je to jen technické řešení 🙂

      Martin

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop