Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

Nová pravidla pro e-shopy (díl 2.): Není sleva jako sleva

7. 11. 2022 | Tvorba webu

eshop legislativa

[SERIÁL] Na e-shopy se chystají velké legislativní změny (nejspíš ještě v roce 2022). A dotknou se nejenom každého majitele e-shopu, ale také každého nakupujícího. Ve 2. dílu se podíváme na nová pravidla pro boj s umělým nastavováním slev.

ČETLI JSTE 1. díl: Co se pro vás mění? Najdete v něm:

Čtěte 1. díl seriálu »

Jaké praktiky novela zákona o ochraně spotřebitele reguluje

Nově se stanovuje, jakým způsobem se má přistupovat ke slevám v e-shopu. Cílem je zamezit umělému nastavování cen. To se děje například v těchto případech:

Možná jste se sami setkali s řadou dalších případů. Vždy však jde o nefér hru k zákazníkovi.

Na podobné praktiky upozorňuje projekt Hlídač shopů. Na jeho webu si můžete ověřit, zda se zlevněný produkt opravdu prodává ve slevě, nebo na vás obchodník hraje levotu.

Hlídač shopů

Podobně jako změny popsané v prvním dílu seriálu i v tomto případě pravidla platí pouze pro prodej B2C, nikoliv pro B2B.

Nová pravidla pro boj s umělým nastavováním slev: vše začíná u pravidla 30 dní

Nově platí, že výchozí cena pro výpočet slevy je nejnižší cena, za kterou jste produkt v posledních 30 dnech prodávali.

Jak to vypadá v praxi?

Od 5. ledna chcete produkt nabídnout s 20% slevou. Ověříte si tedy nejnižší cenu, za níž se produkt prodával v období od 5.12. do 4.1. (24+4=30 dní). Pokud to bylo 1 000 Kč a vaše sleva je 20 %, pak budete produkt prodávat za 800 Kč.

A vypadat to může následovně:

Sleva 20 %
1000 800 Kč

Pokud budete chtít produkt dát do stejné slevy opakovaně, pak postupujete takto:

  1. Po konci akce (nejpozději po 30 dnech od zahájení slevy) cenu produktu navýšíte zpět na 1 000 Kč.
  2. Za tuto cenu jej prodáváte min. 30 dalších dní.
  3. A poté můžete produkt dát opět do stejné, nebo jiné akce (pokud chcete slevu počítat opět z výchozí ceny 1 000 Kč).

V případě, že uvádíte slevu, vždy musíte uvést nejnižší prodejní cenu výrobku za 30 dní před zahájením slevy.

Chcete mít originální internetový obchod, který máte plně pod kontrolou a jenž se přizpůsobí vašemu byznysu a zákazníkům? Zjistěte více >

Sleva u nových produktů

Pokud začínáte prodávat nový produkt, není možné jej začít prodávat ve slevě. Jestliže chcete nový produkt nabídnout ve slevě, musíte jej nejdřív nabídnout za běžnou cenu.

Není však třeba čekat 30 dní. Novela počítá s dobou kratší než 30 dní, ale jen u nových produktů (které jste dosud nenabízeli). Nicméně musíte produkt po nějakou dobu reálně prodávat za výchozí cenu, z níž pak slevu vypočítáte.

Postupné zlevňování

Co když chcete produkt ve slevě nabízet déle než 30 dní? Pak můžete využít pravidla postupného zlevňování. Ukažme si to na příkladu:

Výchozí cena produktu je 1 000 Kč. Pro prvních 30 dní jej nabídnete se slevou 20 % za 800 Kč. Dalších 30 dní jej nabídnete se slevou 21 % za 790 Kč a dalších 30 dní se slevou 22 % za 780 Kč. Akci po celou dobu nesmíte ani na jeden den přerušit.

Prvních 30 dnů to vypadá takto:

Sleva 20 %
1000 800 Kč

Dalších 30 dnů takto:

Sleva 21 %
1000 790 Kč

A dalších 30 dnů následovně:

Sleva 22 %
1000 780 Kč

V případě postupné slevy se totiž stále vychází z původní ceny. V novele najdete toto ustanovení: Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.

Ale pozor – postupné zlevňování může trvat jen přiměřenou dobu. Například Alza ji má ve své metodice stanovenou na max. 90 dní.

A co slevový kupón?

Možná jste si již u největších e-shopů všimli změny strategie při nabízení cen. Například Alza a Mall nabízejí slevy formou kuponu, který uplatníte až v košíku či pokladně. 

Pokud takový slevový kupón nabízíte všem bez rozdílu, pak je jeho platnost opět omezena na 30 dní.

Kdy pravidlo 30 dní neplatí

V řadě situací se pravidlo 30 dní uplatňovat nebude. Jde o následující situace:

Co vám hrozí při nedodržení

Pokud pravidlo 30 dní nedodržíte, zákazník může od kupní smlouvy odstoupit do 90 dní od nákupu. Tímto odstoupením se zcela ruší kupní smlouva. Zákazník pak může požadovat přiměřené snížení ceny v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky.

To je ovšem jen jedno riziko. Podvedený zákazník se již zcela jistě nevrátí a dobrou reklamu vám neudělá. Riskujete tak dobrou pověst.

ČOI vám za nekalou obchodní praktiku může napařit pokutu 5 milionů korun. A to už zabolí.

Jak k novým pravidlům přistoupit?

Váš e-shop musí u zlevněných výrobků uvádět nejnižší cenu, za kterou se výrobek prodával za posledních 30 dní před zlevněním. To by neměl být jistě žádný problém. Navíc ale musíte tuto cenu dokázat v případě kontroly. Pokud chcete uvádět slevové akce, budete si tedy muset vést záznam cen výrobků v čase (od do). 

Pokud je to pro vás příliš složité, můžete slevové akce zcela zrušit. Ale v českém prostředí to může zcela jistě znamenat pokles tržeb.

Nebo můžete změny ignorovat a počkat si na potenciální kontrolu ČOI a mastnou pokutu.

Závěrem

Jak se vám pozdávají nová pravidla pro boj s umělým nastavováním slev? V českém parlamentu bude nejspíš novela schválena již v listopadu 2022 a změny bude třeba implementovat do 30 dnů.

Pro majitele e-shopu můžou nová pravidla rozhodně vyvolávat vrásky na čele. Ale jejich implementace by neměla být složitá. Řada e-shopových systémů již pravidla implementuje a práci vám zjednoduší. A pokud máte e-shop na míru, nezapomeňte se poradit o možnostech řešení se svým webmasterem.

Ani v tomto 2. dílu to není vše. Ve 3. dílu pro vás budu mít třešničku na dortu ve formě změny pravidel reklamací.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop