Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

POZOR: Nyní v prodeji česká kniha Google Analytics 4 pro začátečníky.

Jak v Google Analytics analyzovat zdroje návštěvnosti

10. 1. 2018 | Google Analytics

Chcete vědět, odkud lidé na váš web přišli a jak jejich návštěva na vašem webu vypadala? Podíváme se společně na to, jak analyzovat zdroje návštěvnosti webu v Google Analytics.

POZOR: Tento článek se věnuje starším Universal Analytics. Analýzu zdrojů v Google Analytics 4 najdete v článku Zdroje návštěvnosti webu v Google Analytics 4.

Obecně rozlišujeme zdroje návštěvnosti takto (v závorce název média v Analytics):

Zdroje návštěvnosti najdete v Google Analytics na kartě Přehled:

  1. V levé navigaci kliknutím otevřete skupinu přehledů Akvizice.
  2. Poté otevřete podskupinu Veškerá návštěvnosti.
  3. Kliknutím otevřete přehled Zdroj/médium.

Nyní vidíte přehled návštěvnosti vašeho webů rozdělenou podle jednotlivých zdrojů návštěvnosti. Na zdroje se podíváme blíž.

TIP: Absolvujte školení Google Analytics pro začátečníky a budete umět najít a vyhodnotit data, která vám pomohou k optimalizaci webu a vašeho marketingu.

Přímá návštěvnost

Přímá návštěvnost (direct) je taková návštěvnost, kdy někdo zadá do adresního řádku vyhledávače rovnou adresu vašeho webu.

Ale pozor – jde také o návštěvnost ze záložek či oblíbených položek v prohlížeči. Ne vždy tedy musí jít o přímé zadání adresy v prohlížeči internetových stránek.

ČTĚTE TAKÉ článek Vstupují návštěvníci na web opravdu přes úvodní stránku?

Odkazy

Odkazy (referral) jsou mocným zdrojem návštěvnosti. Pokud budete měřit tento zdroj, budete měřit úspěšnost vašich snah o budování zpětných odkazů vedoucích na váš web.

Ve výchozím zobrazení se ukazují pouze domény. Pokud chcete zjistit, na jaké stránce v rámci webu se odkaz nachází, na doménu klikněte.

Pokud budete chtít vědět, na jakou stránku vašeho webu odkaz vede, pak proveďte následující kroky:

  1. Klikněte na doménu s médiem referral, abyste vyfiltrovali návštěvnost pouze z odkazů z této domény.
  2. Nad tabulkou klikněte na řádku Primární dimenze na Další.
  3. Kliknutím otevřete skupinu Akvizice.
  4. A klikněte na Vstupní stránka.

Nyní se zobrazí seznam stránek na vašem webu, na které vedou odkazy z vybrané domény.

Řekněme, že chcete dále vědět, z jakých konkrétních stránek tyto odkazy vedou. Pak je třeba provést ještě jednu úpravu:

  1. Klikněte do roletky Sekundární dimenze.
  2. Kliknutím rozbalte skupinu Akvizice.
  3. A klikněte na Trasa odkazujících zdrojů.

Tabulka se rozšířila o další sloupec. Co vidíte:

Neplacené vyhledávání

Sledovat návštěvnost z přirozeného vyhledávání je základním pilířem vyhodnocování úspěšnosti webu. Zaměřte se na název vyhledávače s médiem organic (za lomítkem). Kliknutím na vyhledávač zobrazíte návštěvnost pouze z tohoto zdroje.

V případě vyhledávače Seznam se můžete podívat na klíčová slova použitá ve vyhledávání.

  1. Klikněte na seznam / organic.
  2. Nad tabulkou na řádku Primární dimenze klikněte na Další.
  3. Rozbalte skupinu Akvizice a zde klikněte na Klíčové slovo.

Google klíčová slova z přirozeného hledání do Google Analytics nepředává. V jeho případě uvidíte pouze not provided.

Minimálně stejně užitečnou informací je vstupní stránka. V případě Googlu je to jediný způsob, jak zjistit, co lidé ve vyhledávači hledali.

  1. V tabulce všech zdrojů návštěvnosti klikněte na google / organic.
  2. Na řádku Primární dimenze klikněte na Další.
  3. Rozbalte skupinu Akvizice a klikněte na Vstupní stránka.

Podle povahy obsahu vstupních stránek byste měli snadno odhadnout, jaká klíčová slova lidé pravděpodobně použili ve vyhledávání. Google zdůrazňuje, že mu dnes nejde primárně o samotná klíčová slova, ale o témata. Takže pátrání po klíčových slovech je v tomto případě bezpředmětné.

ČTĚTE TAKÉ článek Google Analytics v praxi: Odhalte špatný obsah webových stránek.

Placené vyhledávání

Placené vyhledávání poznáte podle názvu vyhledávače, za níž je použité médium cpc (anglicky Cost Per Click = česky platba za proklik).

Funguje to stejně jako u přirozeného vyhledávání. Návštěvnost z daného zdroje vyfiltrujete tím, že na něj kliknete. A dále změníte primární dimenzi na Klíčové slovo.

Pokud používáte PPC systém Adwords od Googlu, pak využijte spíše speciální přehledy pro Adwords. V levém menu vyberte podskupinu přehledů Adwords a dále volte přehledy, které se zde nabízí.

Osobně doporučuji používat především přehled Vyhledávací dotazy. Ten zobrazuje skutečné dotazy, které uživatelé vyhledávače použili pro hledání a následně klikli na váš inzerát.

TIP: Chcete zobrazit podobný přehled pro Sklik? Pak čtěte článek Jak na přehled klíčových slov z Skliku v Google Analytics.

Jak analyzovat

A jak můžete pojmout analýzu návštěvnosti? Můžete:

Na co se zaměřit

Jednotlivým měřením říkáme metriky a najdete je jako nadpisy sloupců v tabulce.

Co vám říká vysoká míra okamžitého opuštění

Obvykle to znamená, že lidé, kteří hledali nějaký obsah (typicky z vyhledávače), na vaší stránce nenašli to, co hledali. Obsah stránky je proto třeba upravit na základě jejich očekávání.

Věnoval jsem se tomu například v článku Google Analytics v praxi: Odhalte špatný obsah webových stránek. V něm se dozvíte, jak konkrétně postupovat.

Vysoká míra opuštění nemusí být problém u stránek, na nichž neočekáváte akci.

Co říká průměrná doba trvání návštěvy

Velmi krátká doba může znamenat, že jste obsahem nezaujali, ale také, že je obsah nepřehledný. To může způsobovat také například špatné formátování obsahu (typicky dlouhé odstavce, chybějící nadpisy, chybějící odrážky, tučnost apod.).

Pokud píšete blog, pak je délka návštěvy přímo úměrná tomu, zda jste svým obsahem čtenáře zaujali.

Délku návštěvy obvykle spojuji právě se zájmem o obsah. Máte-li na webu kvalitní, užitečný a čtivý obsah, lidé se na něm rádi zdrží déle.

Co říká počet splněných cílů a konverzní poměr

Počet splněných cílů odpovídá úspěšnosti zdroje návštěvnosti = čím více splněných cílů, tím úspěšnější zdroj.

Vyšší číslo u konverzního poměru zase vypovídá o efektivitě daného zdroje = ke splnění cíle je zde potřeba méně návštěv, než v případě zdroje s nižším konverzním poměrem. Může to pro vás být signál, kam investovat svůj čas a peníze.

Závěrem

Google Analytics je mocný nástroj a pomůže vám pochopit, jak web funguje. V rámci MD webdesign jej využíváme na webech všech našich klientů, když vyhodnocujeme naše obchodně úspěšné weby.

Nebojte se ho používat. Zapomeňte na tunu čísel a dat a zaměřte se pouze na těch pár přehledů a analýz, které vám dávají smysl a jsou pro vás užitečné.

A nezapomeňte se přihlásit na moje živé kurzy v Brně:

TIP: Pokud se nechcete sami pouštět do práce s Google Analytics, ale rádi byste analyzovali svůj web, kontaktujte mě a něco spolu vymyslíme.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Komentáře

Počet komentářů: 2

  1. Martin Šístek napsal:

    Ahoj Martine,
    mockrát díky za článek a měl bych jeden dotaz na který jsem nenašel v článku odpověď. Rád bych měřil na svých stránkách, konkrétně z jedné stránky úspěšnost konverze z článku na stránky partnera (jedná se o recenzi služby – affiliate záležitost). Při prokliknutí z mé webové stránky na stránky společnosti bych chtěl zjistit, jaký je konverzní poměr z mé recenze na stránky partnera. Kokrétně se jedná o následující recenzi:
    https://www.martinsistek.cz/crypto-kingdom-recenze/

    Zkoušel jsem cíle v analytics, a tag managera – oba vykazují nulové výsledky i když od partnera mám konverze zaznamenány. Mohl bys mě přesměrovat na dobrý zdroj informací, nebo poradit jak na to?
    Mockrát děkuji.

    • Martin Domes napsal:

      Ahoj, to lze zjistit v účtu Google Analytics, který měří cílový web. Tedy konverze vidí oni ve svém GA účtu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop