Chcete vědět, odkud lidé na váš web přišli a jak jejich návštěva na vašem webu vypadala? Podíváme se společně na to, jak analyzovat zdroje návštěvnosti webu v Google Analytics.
POZOR: Tento článek se věnuje starším Universal Analytics. Analýzu zdrojů v Google Analytics 4 najdete v článku Zdroje návštěvnosti webu v Google Analytics 4.
Obecně rozlišujeme zdroje návštěvnosti takto (v závorce název média v Analytics):
Zdroje návštěvnosti najdete v Google Analytics na kartě Přehled:
Nyní vidíte přehled návštěvnosti vašeho webů rozdělenou podle jednotlivých zdrojů návštěvnosti. Na zdroje se podíváme blíž.
TIP: Absolvujte školení Google Analytics pro začátečníky a budete umět najít a vyhodnotit data, která vám pomohou k optimalizaci webu a vašeho marketingu.
Přímá návštěvnost (direct) je taková návštěvnost, kdy někdo zadá do adresního řádku vyhledávače rovnou adresu vašeho webu.
Ale pozor – jde také o návštěvnost ze záložek či oblíbených položek v prohlížeči. Ne vždy tedy musí jít o přímé zadání adresy v prohlížeči internetových stránek.
ČTĚTE TAKÉ článek Vstupují návštěvníci na web opravdu přes úvodní stránku?
Odkazy (referral) jsou mocným zdrojem návštěvnosti. Pokud budete měřit tento zdroj, budete měřit úspěšnost vašich snah o budování zpětných odkazů vedoucích na váš web.
Ve výchozím zobrazení se ukazují pouze domény. Pokud chcete zjistit, na jaké stránce v rámci webu se odkaz nachází, na doménu klikněte.
Pokud budete chtít vědět, na jakou stránku vašeho webu odkaz vede, pak proveďte následující kroky:
Nyní se zobrazí seznam stránek na vašem webu, na které vedou odkazy z vybrané domény.
Řekněme, že chcete dále vědět, z jakých konkrétních stránek tyto odkazy vedou. Pak je třeba provést ještě jednu úpravu:
Tabulka se rozšířila o další sloupec. Co vidíte:
Sledovat návštěvnost z přirozeného vyhledávání je základním pilířem vyhodnocování úspěšnosti webu. Zaměřte se na název vyhledávače s médiem organic (za lomítkem). Kliknutím na vyhledávač zobrazíte návštěvnost pouze z tohoto zdroje.
V případě vyhledávače Seznam se můžete podívat na klíčová slova použitá ve vyhledávání.
Google klíčová slova z přirozeného hledání do Google Analytics nepředává. V jeho případě uvidíte pouze not provided.
Minimálně stejně užitečnou informací je vstupní stránka. V případě Googlu je to jediný způsob, jak zjistit, co lidé ve vyhledávači hledali.
Podle povahy obsahu vstupních stránek byste měli snadno odhadnout, jaká klíčová slova lidé pravděpodobně použili ve vyhledávání. Google zdůrazňuje, že mu dnes nejde primárně o samotná klíčová slova, ale o témata. Takže pátrání po klíčových slovech je v tomto případě bezpředmětné.
ČTĚTE TAKÉ článek Google Analytics v praxi: Odhalte špatný obsah webových stránek.
Placené vyhledávání poznáte podle názvu vyhledávače, za níž je použité médium cpc (anglicky Cost Per Click = česky platba za proklik).
Funguje to stejně jako u přirozeného vyhledávání. Návštěvnost z daného zdroje vyfiltrujete tím, že na něj kliknete. A dále změníte primární dimenzi na Klíčové slovo.
Pokud používáte PPC systém Adwords od Googlu, pak využijte spíše speciální přehledy pro Adwords. V levém menu vyberte podskupinu přehledů Adwords a dále volte přehledy, které se zde nabízí.
Osobně doporučuji používat především přehled Vyhledávací dotazy. Ten zobrazuje skutečné dotazy, které uživatelé vyhledávače použili pro hledání a následně klikli na váš inzerát.
TIP: Chcete zobrazit podobný přehled pro Sklik? Pak čtěte článek Jak na přehled klíčových slov z Skliku v Google Analytics.
A jak můžete pojmout analýzu návštěvnosti? Můžete:
Jednotlivým měřením říkáme metriky a najdete je jako nadpisy sloupců v tabulce.
Obvykle to znamená, že lidé, kteří hledali nějaký obsah (typicky z vyhledávače), na vaší stránce nenašli to, co hledali. Obsah stránky je proto třeba upravit na základě jejich očekávání.
Věnoval jsem se tomu například v článku Google Analytics v praxi: Odhalte špatný obsah webových stránek. V něm se dozvíte, jak konkrétně postupovat.
Vysoká míra opuštění nemusí být problém u stránek, na nichž neočekáváte akci.
Velmi krátká doba může znamenat, že jste obsahem nezaujali, ale také, že je obsah nepřehledný. To může způsobovat také například špatné formátování obsahu (typicky dlouhé odstavce, chybějící nadpisy, chybějící odrážky, tučnost apod.).
Pokud píšete blog, pak je délka návštěvy přímo úměrná tomu, zda jste svým obsahem čtenáře zaujali.
Délku návštěvy obvykle spojuji právě se zájmem o obsah. Máte-li na webu kvalitní, užitečný a čtivý obsah, lidé se na něm rádi zdrží déle.
Počet splněných cílů odpovídá úspěšnosti zdroje návštěvnosti = čím více splněných cílů, tím úspěšnější zdroj.
Vyšší číslo u konverzního poměru zase vypovídá o efektivitě daného zdroje = ke splnění cíle je zde potřeba méně návštěv, než v případě zdroje s nižším konverzním poměrem. Může to pro vás být signál, kam investovat svůj čas a peníze.
Google Analytics je mocný nástroj a pomůže vám pochopit, jak web funguje. V rámci MD webdesign jej využíváme na webech všech našich klientů, když vyhodnocujeme naše obchodně úspěšné weby.
Nebojte se ho používat. Zapomeňte na tunu čísel a dat a zaměřte se pouze na těch pár přehledů a analýz, které vám dávají smysl a jsou pro vás užitečné.
A nezapomeňte se přihlásit na moje živé kurzy v Brně:
TIP: Pokud se nechcete sami pouštět do práce s Google Analytics, ale rádi byste analyzovali svůj web, kontaktujte mě a něco spolu vymyslíme.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
Počet komentářů: 2
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Ahoj Martine,
mockrát díky za článek a měl bych jeden dotaz na který jsem nenašel v článku odpověď. Rád bych měřil na svých stránkách, konkrétně z jedné stránky úspěšnost konverze z článku na stránky partnera (jedná se o recenzi služby – affiliate záležitost). Při prokliknutí z mé webové stránky na stránky společnosti bych chtěl zjistit, jaký je konverzní poměr z mé recenze na stránky partnera. Kokrétně se jedná o následující recenzi:
https://www.martinsistek.cz/crypto-kingdom-recenze/
Zkoušel jsem cíle v analytics, a tag managera – oba vykazují nulové výsledky i když od partnera mám konverze zaznamenány. Mohl bys mě přesměrovat na dobrý zdroj informací, nebo poradit jak na to?
Mockrát děkuji.