Víte, jak v Google Analytics vše nastavit tak, aby bylo uchovávání údajů neprůstřelné v rámci pravidel nařízení GDPR? Podíváme se na to v konkrétních postupech.
Hlavním identifikátorem je pro Google Analytics IP adresa návštěvníka webu. Podle ní je možné určit například jeho polohu.
V přehledech dále můžete nalézt třeba jazyk, název a verzi prohlížeče a operačního systému návštěvníka a také název či typ mobilního zařízení.
Pokud je návštěvník webu přihlášený zároveň do svého účtu Google, je možné sbírat další data – věk, pohlaví či zájmy.
Jak se na to dívá GDPR? Z pohledu nařízení je IP adresa osobní údaj. A to pokud jej při použití dalších údajů lze využít k identifikaci konkrétního člověka. A ruku na srdce, těchto údajů má Analytics k dispozici obvykle hodně. Takže jak z toho ven?
TIP: Začněte skutečně využívat Google Analytics. Přijďte na můj kurz Google Analytics pro začátečníky.
GDPR říká, že sbírat byste měli pouze takové osobní údaje, které nutně potřebujete. Používáte například remarketing ve službě Google Adwords (Ads)? Pokud ne, ujistěte se, že v Analytics nesbíráte údaje nutné pro remarketing. A pokud ano, jejich sběr zastavte.
Nastavení najdete zde: Správce > vyberte službu (web) > Údaje o měření > Shromažďování dat
Pokud remarketing nevyužíváte, sběr vypněte. A pokud nepotřebujete demografické údaje a přehled o zájmech, vypněte také funkce přehledů inzerce.
ČTĚTE TAKÉ článek Není souhlas s cookies třeba? A co cookie lišty?
Dále si ověřte, zda se do Analytics neukládají například e-mailové adresy. Často se totiž právě e-mail použije jako parametr v URL adrese po odeslání formuláře. Například:
www.vasedomena.cz/odeslano?email=franta@seznam.cz
Vše ověříte následovně:
Jestliže se vám e-mail zapisují do databáze Analytics, je třeba provést následující opravu ve Správci:
Od této doby budou URL adresy od tohoto parametru oproštěny a vy sbíráte o jeden osobní údaj méně.
Nastavte si v Google Analytics, jak dlouho se budou uchovávat údaje v databázi Analytics. Jedná se o tyto údaje:
POZOR: Nastavení expirace těchto údajů ovlivní některé přehledy – například události a demografické údaje.
Nastavení najdete zde: Správce > vyberte službu (web) > Údaje o měření > Uchovávání dat.
Pokud zvolíte resetování při nové aktivitě, doba expirace začíná platit vždy od poslední aktivity uživatele. Pokud tedy nastavíte například 14 měsíců a návštěvník se na web za 13 měsíců vrátí, začíná běžet nových 14 měsíců.
Chcete-li údaje uchovávat po nekonečně dlouhou dobu (volba Automatický konec platnosti není nastaven), pak je třeba provést anonymizaci IP adresy.
Google Analytics potřebuje sbírat IP adresu, aby byl schopen odlišit jednotlivé návštěvníky. Nicméně umožňuje tzv. anonymizaci IP adresy. Nebudu vás zatěžovat tím, jak to technicky funguje. Z hlediska GDPR je podstatné, že ve finále dosáhnete následujícího:
Anonymizace IP adresy probíhá při jejím sběru = nastavení proto najdete ve svém redakčním systému, či jiném řešení. Případně kontaktujte svého webmastera, aby pozměnil měřicí kód.
Následující obrázek ukazuje možnost nastavení anonymizace IP adresy v modulu Google Analytics v redakčním systému WordPress, který využívají klienti MD webdesign:
Poznámka: Po zavedení anonymizace IP adresy by nemělo být technicky možné identifikovat konkrétního návštěvníka webu. V takovém případě by již nemělo jít o sběr a zpracování osobních údajů. Pak byste například mohli nastavit dobu uchovávání údajů na nekonečně dlouhou dobu. Až budoucnost ale pravděpodobně přinese nějaké konkrétní stanovisko úřadů nebo soudu. Do té doby používejte selský rozum.
Jako správci osobních údajů jste odpovědní za jejich zabezpečení. Zkontrolujte si proto, kdo má k účtu Google Analytics přístup. Nastavení uživatelů najdete ve Správci pod odkazem Správa uživatelů.
POZOR: Uživatele nastavujte buď pro celý účet, nebo jen pro konkrétní službu (web).
Budete-li chtít uživatele odstranit, pak na něj v seznamu uživatelů klikněte a na detailu práv uživatele najdete nahoře vpravo červený odkaz Odebrat.
Při sběru osobních údajů je třeba se řídit pravidly GDPR. A v případě Google Analytics je lze shrnout do 3 kroků:
Zajímá vás, jak se zorientovat v Google Analytics a začít ho využívat k vyhodnocování návštěvnosti webu, objednávek a marketingu? Přihlaste se na můj kurz Google Analytics pro začátečníky.
[tlac obsah=“Více o kurzu“ cil=“/skoleni/google-analytics-pro-zacatecniky/“]
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář