Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

NOVINKA: Prohlédněte si nový online kurz copywritingu »

Jak měřit konverze v Google Analytics

Konverze v Google Analytics

Konverze jsou alfou a omegou vašeho webu, nebo e-shopu. Měříte je a vyhodnocujete? Víte, jak z nich vyvodit závěry pro vaše podnikatelská rozhodnutí? Naučte se konkrétní postupy v Google Analytics.

Co to je konverze

Už jste někdy slyšeli, že někdo konvertoval k jinému náboženství? Ano, i toto je konverze. V rámci webové analytiky ale na konverze nahlížíme trochu jinak.

Co tedy je konverze? Jde o změnu (konverzi) návštěvníka webu například v zákazníka. V takovém případě je konverzí odeslání objednávkového formuláře.

Wikipedia o konverzi říká:

Konverze na internetu označuje situaci, kdy návštěvník webových stránek vykoná provozovatelem žádanou akci, jež má pro něj zejména obchodní užitek. Konverze je tak jedním z nástrojů internetového marketingu.

Co vše může být konverzí

Konverzí může být jakákoli akce, kterou chcete, aby návštěvníci webu udělali. Například:

  • Odeslání objednávky, či poptávky
  • Odeslání dotazu
  • Stažení e-booku
  • Přehrání videa
  • Konkrétní doba strávená na webu
  • Konkrétní počet navštívených stránek

V Google Analytics se konverze měří pomocí cílů a transakcí.

  • Cílem je dokončení akce – například odeslání formuláře, překročení stanovené doby strávené na webu či přehrání videa.
  • Transakcí je odeslání nákupního košíku v e-shopu.

Chcete se naučit nastavovat cíle v Google Analytics? Pak čtěte článek Google Analytics: Měříme cíle webu (díl I.).

Proč měřit konverze

Konverzemi měříme úspěšnost webu a marketingu. Tedy jak plní námi stanovené cíle.

Díky měření konverzí snadno stanovíte cenu investovanou do přivedení zákazníka. Ale pomůže nám také při srovnání dvou a více období mezi sebou.

Poslouží výborně k určení sezónnosti = kdy máte nejvíce a kdy naopak nejméně konverzí. A snadno změříte, které zdroje návštěvnosti vašeho webu jsou nejúčinnější.

Díky měření konverzí tak získáváte důležité údaje pro váš byznys. A ty můžete využít pro svá obchodní rozhodnutí.

Základní měření a vyhodnocení konverzí

Pojďme se podívat do Google Analytics na základní přehled konverzí na vašem webu.

Tento přehled najdete v levém menu:

Konverze → Cíle → Přehled

V roletce Možnosti cíle nad grafem můžete vybrat data o návštěvnosti pro konkrétní cíle. Nebo ponechejte volbu Všechny cíle, která zobrazí data pro všechny cíle společně.

Nezapomeňte vybrat odpovídající období, za které se data o návštěvnosti webu zobrazí.

K dispozici máte nejenom počet konverzí, ale také tzv. konverzní poměr. Ten říká, kolik z návštěvníků webu provedlo žádanou akci (konvertovalo). Vzniká jednoduše následujícím výpočtem:

Počet splněných cílů / počet návštěvníků = %

Chcete-li vědět, které zdroje návštěvnosti přivádějí nejvíce a nejméně konverzí, pak se podívejte do tohoto přehledu:

Akvizice → Veškerá návštěvnost → Zdroj / médium

A v tabulce v pravé části Konverze v roletce vyberte Všechny cíle. Případně zobrazte data pouze pro jeden vybraný cíl.

Srovnávejte však nejenom celkový počet konverzí, ale také konverzní poměr. Ten totiž nejlépe vypovídá o efektivnosti návštěvního zdroje. To se hodí, pokud máte například nízký marketingový rozpočet a potřebujete ho investovat co nejefektivněji.

Naučte se vyhodnocovat konverze na webu na mém školení Google Analytics pro začátečníky.

Proč toto měření není přesné?

Bohužel výše uvedené základní měření není úplně nejpřesnější. Udělejte si rychlý test:

Na váš web jsem narazil v reklamně a navštívil ho. Nákup jsem ale neprovedl. Později jsem se na web vrátil tak, že jsem zadal jeho název do vyhledávače a navštívil ho z vyhledávače. Ale konverzi jsem opět neprovedl. Další den jsem se na váš web vrátil zadáním jeho WWW adresy – přímo. A provedl nákup, tedy konverzi. Kterému z těchto 3 zdrojů návštěvnosti Google Analytics přiřadí konverzi?

reklama → vyhledávač → přímá návštěva

Google Analytics v tomto případě použije atribuční model, jenž stanovuje, kterému zdroji se konverze přisoudí. Výchozím modelem je Poslední nepřímý proklik.

V našem příkladu tedy získá vlastnictví konverze poslední zdroj návštěvnosti před konverzí s výjimkou přímé návštěvy. A to je vyhledávač.

Překvapilo vás to? 

Vyhodnocování konverzní úspěšnosti zdrojů je tak značně ovlivněné. Bez reklamy bych váš web pravděpodobně neobjevil a tedy konverzi neprovedl. Vy byste v tomto případě mohli vyhodnotit, že reklama není konverzním zdrojem, vypnuli byste ji a následně přišli o konverze.

Právě proto je třeba se na konverze dívat jiným atribučním modelem. Zajímá vás jakým?

Závěrem

Na konverze je třeba se dívat jinými atribučními modely, které toho odhalí mnohem více. Díky tomu odhalíte skutečnosti, které by vám jinak zůstaly skryty.

Chcete se naučit vyhodnocovat konverze na webu pomocí různých atribučních modelů?

Pak přijďte na mé živé školení Google Analytics pro začátečníky. Google Analytics už pro vás nebude španělská vesnici s tunou čísel. Naučíte se v něm nejenom najít přesně to, co potřebujete, ale především data vyhodnotit a získat tak odpovědi na vaše dotazy.

Zjistěte o kurzu více »

NOVINKA: Prohlédněte si nový online kurz copywritingu »

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign
tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop