Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

Přihlaste se na školení PPC reklamy pro začátečníky »

Google Analytics v roce 2023 končí: král je mrtev, ať žije král!

22. 3. 2022 | Google Analytics

Universal Analytics končí

Google oznámil, že k 1. červenci 2023 ukončí provoz Universal Analytics – třetí verze nejpopulárnější analytické služby. Co to pro vás, váš web a marketing znamená? Kdo bude jejím nástupcem? A jak se na tuto velkou změnu připravit?

Co se 1. července 2023 stane

Google Universal Analytics je 3. pokračováním služby Analytics. Google již před nějakou dobou uvedl nástupce, který nenechává kámen na kameni. A bylo tedy jen otázkou času, kdy se Google rozhodne službu Universal Analytics odstavit. Stane se tak 1. července 2023.

Od tohoto dne do služby nebudou proudit data z webů. Google ale ponechá ke službě přístup ještě po dobu 6 měsíců. Nová data o návštěvnosti v ní už ovšem nenajdete. Datum úplného vypnutí Universal Analytics Google teprve oznámí.

Pokud na vašem webu používáte měření Google Analytics, od 1. července 2023 již nebude fungovat.

Stejný problém budete mít, pokud máte Analytics propojený s Ads. I toto propojení a data proudící tam a zpět přestane fungovat. V takovém případě se již do Ads nebudou načítat:

Nový král v analytice? Nastupuje Google Analytics 4

Služba Universal byla 3. pokračováním Analytics a evolučně navazovala na 2 předchozí verze. Analytics 4 však přináší revoluci! Skoro vše, co jste ohledně Analytics znali, můžete pustit z hlavy. 

Co to znamená? Práci v Analytics a přístup k webové analytice bude třeba přehodnotit. Základní rozdíl je především v měřicím modelu.

Universal používá model na základě relace (návštěvy) a zobrazení stránky – příkladem jsou metriky UživateléNávštěvy. Zaznamenává se tak každé načtení stránky, nebo událost (například dokončení nákupu v eshopu).

Analytics 4 naproti tomu používá model založený na událostech a jejich parametrech. Každá akce návštěvníka se považuje za událost s definovanými parametry – každé zobrazení stránky, kliknutí, srolování stránkou dolů…

A co to znamená prakticky?

Naštěstí se na změnu můžeme připravit s předstihem. A já v dalších článcích přinesu podrobné informace. Pokud o články nechcete přijít, registrujte se níže k odběru emailových upozornění.

Co je třeba udělat nyní

Předpokládám, že chcete Universal Analytics používat co nejdéle. Ale zároveň chcete, abyste po přechodu na novou službu měli k dispozici historická data o návštěvnosti vašeho webu, konverze, transakce a vše další. V takovém případě je vhodné používat do doby ukončení Universal obě verze a zároveň importovat data ze staré služby do nové.

Jako první je tedy třeba vedle měření služby Universal zprovoznit i měření verze 4. Nejdříve službu Analytics 4 aktivujte a poté ji doplňte do měření webu. A na to se nyní podíváme.

Jak aktivovat Analytics 4

Přihlaste se do Google Analytics a pokračujte následovně:

  1. Přejděte na Správce (ikona ozubeného kola vlevo dole).
  2. Vlevo zvolte svůj účet a uprostřed web, u něhož budete chtít aktivovat Analytics 4.
  3. Klikněte na odkaz Asistent nastavení GA4.
    Asistent nastavení GA4
  4. V části Chci vytvořit novou službu Google Analytics 4 stiskněte tlačítko Začínáme.
  5. Průvodce vám nabídne, zda chcete data sbírat pomocí stávající značky Universal Analytics. Zaškrtněte volbu Povolit shromažďování dat pomocí vašich existujících značek, pokud nechcete značku GA4 instalovat samostatně. 
  6. Stiskněte tlačítko Vytvořit službu.
  7. Stiskněte tlačítko Podívejte se na službu GA4.

Nastavení měření Analytics 4 na webu

Pokud používáte redakční systém (například WordPress), pak najdete nastavení měření GA4 přímo v modulu Google Analytics.

Nebo můžete použít stávající kód pro měření, pokud je ve formátu Global site tag. Jak zjistíte, zda ho váš web používá?

  1. Otevřete si váš web v anonymním okně (pro případ, že by vás modul pro měření Analytics filtroval jako vlastníky webu).
  2. Na stránce klikněte pravým tlačítkem a zvolte příkaz Zobrazit zdrojový kód stránky (podle použitého prohlížeče se může příkaz lehce lišit).
  3. Na stránce vyhledejte (např. pomocí Ctrl+F) výraz gtag.

Nyní stačí v Universal Analytics připojit ID měření z Analytics 4. To zjistěte jako první:

  1. Otevřete Správce (vlevo dole ozubená ikona).
  2. Vyberte účet a službu Analytics 4.
  3. Klikněte na odkaz Datové streamy (v Universal se nazývaly Výběry dat).
  4. Kliknutím vyberte základní stream, který vytvořil průvodce.
  5. Nahoře najděte ID měření a vpravo klikněte na ikonu, která ID zkopíruje do schránky.

Vraťte se do Správce na přehled webů. A zde postupujte takto:

  1. Vyberte vaši původní službu Universal Analytics.
  2. Otevřete Údaje o měření a klikněte na Měřicí kód.
  3. Níže na stránce klikněte na Připojené značky webů.
  4. Pokud zde nevidíte připojenou nově vytvořenou službu GA4, tak ji vložte ze schránky a klikněte na Připojit.

Jakmile je vše nastaveno, měření GA4 začíná fungovat.

A co dál?

To ale není všechno. Možná budete chtít nějaká data importovat do nové služby. A co třeba nastavení konverzí, transakcí, publik, či propojení s Google Ads? A jak se pak naučit orientovat a pracovat v nových Analytics?

Všemu se budu věnovat v dalších článcích. Pokud nechcete, aby vám jakýkoli z nich unikl, níže se přihlaste k odběru upozornění na nové články.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop