Google oznámil, že k 1. červenci 2023 ukončí provoz Universal Analytics – třetí verze nejpopulárnější analytické služby. Co to pro vás, váš web a marketing znamená? Kdo bude jejím nástupcem? A jak se na tuto velkou změnu připravit?
Google Universal Analytics je 3. pokračováním služby Analytics. Google již před nějakou dobou uvedl nástupce, který nenechává kámen na kameni. A bylo tedy jen otázkou času, kdy se Google rozhodne službu Universal Analytics odstavit. Stane se tak 1. července 2023.
Od tohoto dne do služby nebudou proudit data z webů. Google ale ponechá ke službě přístup ještě po dobu 6 měsíců. Nová data o návštěvnosti v ní už ovšem nenajdete. Datum úplného vypnutí Universal Analytics Google teprve oznámí.
Pokud na vašem webu používáte měření Google Analytics, od 1. července 2023 již nebude fungovat.
Stejný problém budete mít, pokud máte Analytics propojený s Ads. I toto propojení a data proudící tam a zpět přestane fungovat. V takovém případě se již do Ads nebudou načítat:
Služba Universal byla 3. pokračováním Analytics a evolučně navazovala na 2 předchozí verze. Analytics 4 však přináší revoluci! Skoro vše, co jste ohledně Analytics znali, můžete pustit z hlavy.
Co to znamená? Práci v Analytics a přístup k webové analytice bude třeba přehodnotit. Základní rozdíl je především v měřicím modelu.
Universal používá model na základě relace (návštěvy) a zobrazení stránky – příkladem jsou metriky Uživatelé a Návštěvy. Zaznamenává se tak každé načtení stránky, nebo událost (například dokončení nákupu v eshopu).
Analytics 4 naproti tomu používá model založený na událostech a jejich parametrech. Každá akce návštěvníka se považuje za událost s definovanými parametry – každé zobrazení stránky, kliknutí, srolování stránkou dolů…
A co to znamená prakticky?
Naštěstí se na změnu můžeme připravit s předstihem. A já v dalších článcích přinesu podrobné informace. Pokud o články nechcete přijít, registrujte se níže k odběru emailových upozornění.
Předpokládám, že chcete Universal Analytics používat co nejdéle. Ale zároveň chcete, abyste po přechodu na novou službu měli k dispozici historická data o návštěvnosti vašeho webu, konverze, transakce a vše další. V takovém případě je vhodné používat do doby ukončení Universal obě verze a zároveň importovat data ze staré služby do nové.
Jako první je tedy třeba vedle měření služby Universal zprovoznit i měření verze 4. Nejdříve službu Analytics 4 aktivujte a poté ji doplňte do měření webu. A na to se nyní podíváme.
Přihlaste se do Google Analytics a pokračujte následovně:
Pokud používáte redakční systém (například WordPress), pak najdete nastavení měření GA4 přímo v modulu Google Analytics.
Nebo můžete použít stávající kód pro měření, pokud je ve formátu Global site tag. Jak zjistíte, zda ho váš web používá?
Nyní stačí v Universal Analytics připojit ID měření z Analytics 4. To zjistěte jako první:
Vraťte se do Správce na přehled webů. A zde postupujte takto:
Jakmile je vše nastaveno, měření GA4 začíná fungovat.
NAUČTE SE Analytics využívat na živém školení Google Analytics 4 pro začátečníky.
To ale není všechno. Možná budete chtít nějaká data importovat do nové služby. A co třeba nastavení konverzí, transakcí, publik, či propojení s Google Ads? A jak se pak naučit orientovat a pracovat v nových Analytics?
Všemu se budu věnovat v dalších článcích. Pokud nechcete, aby vám jakýkoli z nich unikl, níže se přihlaste k odběru upozornění na nové články.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář