Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

Google Analytics: Měříme cíle webu (díl II.)

17. 12. 2014 | Google Analytics

Jedním z klíčových ukazatelů výkonnosti vašeho webu je plnění jeho cílů. V druhém dílu článku věnovaného Google Analytics se naučíte zjistit konverzní poměr webu a který zdroj návštěvnosti je úspěšnější.

POZOR: Článek navazuje na první díl » přečtěte si ho.

Nastavit technické měření cílů, které jste provedli v rámci prvního dílu článku, je základ. Nyní můžete sbírat data. Mít k dispozici čísla je hezké, ale pokud jim nerozumíte a neanalyzujete, pak jsou vám tak platná jako sáně v létě.

POJEM: Konverze = splnění cíle na webu. Je to stav, kdy se návštěvník změní na registrovaného návštěvníka, potenciálního zákazníka nebo rovnou na zákazníka.

Jaké informace můžete získat

Co lze vlastně zjistit ze získaných dat, tedy z čísel ukazujících počet splněných cílů na webu?

Zjistíte například:

Jak informace využít

Příklad: Řekněme, že máte rozpočet 50 000 Kč na marketing a chcete zvýšit návštěvnost webu a získat více objednávek nebo poptávek.  Jak investici rozložíte? Do jakých marketingových kanálů investujete? Odkud přivedete návštěvníky?

Pokud máte historická data, můžete jít na jistotu a investovat tam, kde to dává největší smysl. Podívejme se na to prakticky.

POJEM: Konverzní poměr = počet uskutečněných konverzí děleno počtem návštěv. Konverzní poměr 1 % znamená, že 1 člověk ze 100 udělal na webu konverzní akci (například odeslal objednávku).

Sezónní vliv

Web jako celek vykazuje celkový konverzní poměr. Ale tento konverzní poměr se může lišit v sezóně a mimo sezónu. Například na podzim může být konverzní poměr dvakrát vyšší než v létě. Pro vás to znamená, že 50 000 Kč vynaložených na podzim může přinést 2x více konverzních akcí, než kdybyste tuto sumu do marketingu investovali v létě.

Zdroje návštěvnosti

Každý zdroj návštěvnosti (pro vás marketingový kanál – přirozené vyhledávání, PPC reklama, bannery, sociální sítě, e-mail marketing…) má jiný konverzní poměr. Kam je vhodnější investovat prostředky? Do zdroje návštěvnosti s konverzním poměrem 1 % nebo s poměrem 2 %?

Pokud takovou informaci máte, pravděpodobně budete raději investovat do zdroje návštěvnosti, který vám potenciálně přinese za stejný obnos více objednávek. Je to tak?

Zjišťujeme sezónní trend

Otevřete si svůj účet Google Analytics a v hlavní navigace zvolte Přehledy.

A dále postupujte takto:

  1. Nejdříve v pravém horním rohu zvolte časové období – ideálně 12 měsíců.
    Google Analytics - časové rozpětí
  2. V levé navigaci vyberte skupinu přehledů Konverze a podskupinu Cíle.
  3. Zvolte přehled s přiléhavým názvem Přehled.
  4. Na záložce Přehled je třeba v roletové nabídce vybrat typ Splnění cílů. Po kliknutí na roletku jej můžete vybrat pomocí vyhledávání.
  5. Nad grafem vpravo upravte časování dat – v případě 12měsíčního období doporučuji zvolit Měsíc.
Google Analytics - sezónnost

Na grafu vidíte sezónní výkyv v počtu objednávek

TIP: Pokud se chcete zaměřit jen na přehled plnění konkrétního cíle nebo cílů, pak v roletce Možnosti cíle zaškrtněte jen jeden nebo více cílů a data v grafu se tomu přizpůsobí.

Zjišťujeme efektivitu zdrojů návštěvnosti

Nyní se podívejme na konverzní poměry jednotlivých zdrojů návštěvnosti.

Postupujte takto:

  1. Zvolte časové období, pro které chcete data zobrazit. Doporučuji co nejdelší časový úsek, protože tím se snižuje statistická chyba.
  2. V levé navigaci vyberte skupinu Akvizice a přehled Veškerá návštěvnost.
  3. Nyní zapomeňme na graf, ale zaměříme se na tabulku dat níže. V pravé části Konverze klikněte do roletky a zvolte Všechny cíle, nebo vyberte konkrétní cíl, pro který chcete konverzní poměr zobrazit.
    Google Analytics - volba cílů
  4. Klikněte na záhlaví sloupce Konverzní poměr, takže se data zobrazí od největšího poměru k nejmenšímu.

Google Analytics - konverzní poměr

Ve sloupci  Zdroj/médium nyní vidíte název zdroje návštěvnosti. Pro vysvětlení, co některé pojmy znamenají:

Závěrem

Měřit a analyzovat data je základem obchodního úspěchu vašeho webu.

Online marketing má oproti klasickému marketingu ohromnou výhodu – vše můžete měřit. A vaše rozhodování, kam investovat své peníze, tak nemusí být založeno na odhadu nebo na přesvědčování obchodních zástupců marketingových agentur.

Měřte proto efektivitu zdrojů návštěvnosti, všímejte si sezónních vlivů na konverzní poměr a sledujte, jaké změny v těchto datech nastanou, když rozjedete některou ze svých marketingových aktivit. A ty poté analyzujte a výsledky využijte v další propagaci svého webu.

Nebo si na to najměte MD webdesign  😉

TIP: Chcete se naučit využívat Google Analytics? Přijďte na školení Google Analytics pro začátečníky.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop