Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

POZOR: Nyní v prodeji česká kniha Google Analytics 4 pro začátečníky.

Google Analytics 4: Jak na import cílů z Universal Analytics

1. 6. 2022 | Online marketing, Google Analytics

Google Analytics 4

Google Analytics 4 nenechává kámen na kameni. Jak se s přechodem vypořádat? Čtěte návod, jak ze starších Analytics do nových importovat své konverzní cíle.

Co jsou cíle v Universal Analytics

Pokud měříte úspěšnost webu a online marketingu, je třeba si stanovit konverzní cíle. Což jsou situace, kdy se z návštěvníka stane například registrovaný uživatel, nebo zákazník. V Universal Analytics jako cíl nejčastěji měříme zobrazení děkovné stránky po provedení nějaké akce – například odeslání formuláře s objednávkou.

ČTĚTE TAKÉ článek Google Analytics: Měříme cíle webu (díl I.).

Navštívením takové stránky jsme změřili dokončení cíle. Nastavení nového cíle v Analytics tedy bylo přímočaré. Zkrátka jste definovali URL adresu děkovné stránky. Snadné, že? V Google Analytics 4 (dále jen GA4) je ale vše jinak.

GA4 vs. Universal Analytics: v čem se měření liší

Google Analytics 4 opouští měření na základě návštěvy a měří pouze a jen události na webu. Událostí může být například:

Logicky se tedy zásadně mění i měření cílů. V GA4 proto již žádné cíle nenajdete. Najdete zde pouze konverze. A za konverzí se schovává událost definovaná na základě podmínek.

Událost má svůj název a případně parametry. GA4 shromažďuje svým měřicím kódem například tyto události:

Pokud se vrátíme k našemu cíli z Universal Analytics, tedy k zobrazení děkovné stránky, pak budeme v GA4 měřit událost s názvem page_view. Ta se spustí pokaždé, když dojde k načtení stránky.

Chcete umět Analytics prakticky používat? Kupte si mou knihu Google Analytics 4 pro začátečníky.

Jak importovat cíle do GA4

Nové Analytics 4 umožňují hromadný import cílů z Universal Analytics. Tedy pokud jste již pomocí průvodce provedli vytvoření nové služby v rámci GA4.

ČTĚTE TAKÉ článek s návodem Google Analytics v roce 2023 končí: král je mrtev, ať žije král!

Pokud již máte službu vytvořenou a měření GA4 na webu instalované, postupujte takto:

  1. Vlevo dole klikněte na Správce.
  2. Zvolte účet a v prostředním sloupci službu GA4 pro váš web.
  3. Níže klikněte na Asistent nastavení.
  4. Sjeďte níže až k části Konverze, kde v bloku Importovat stávající cíle z připojené služby Universal Analytics klikněte na tlačítko Začínáme.
    GA4: Import cílů z Universal Analytics
  5. Vyberte, které cíle chcete importovat. A upravte jejich názvy. Ty nemohou obsahovat prázdnou mezeru (ta se nahrazuje podtržítkem) a doporučuji se spíše vyhnout diakritice.
    GA4: Import cílů z Universal Analytics
  6. Klikněte na tlačítko Importovat vybrané konverze.

Když import nefunguje

Pokud jste službu GA4 vytvořili samostatně a nemáte ji propojenou s Universal Analytics, import nebude možný. Postupujte takto:

  1. Nejdříve zjistěte ID měření pro službu GA4 (Správce > Datové streamy > vyberte stream > klikněte na ikonu vedle ID měření, čímž se ID zkopíruje do schránky).
  2. Poté se ve Správci přepněte na službu Universal Analytics pro váš web a ID měření služby GA4 přidejte ke stávajícímu měření Universal Analytics (Údaje o měření > Měřicí kód > Připojené značky webů > vložte ID měření z GA4 a uložte).
  3. Následně můžete importovat cíle z UA do GA4.

Jakmile import dokončíte, propojení zase zrušte (v Universal Analytics: Správce > služba > Údaje o měření > Měřicí kód > Připojené značky webů > rozbalte > ikona se třemi tečkami > Odebrat značku). Data by se totiž do služby GA4 načítala dvakrát: jednou z původní značky Universal Analytics a podruhé ze samostatné značky GA4.

Kde najdu konverze v GA4

Rozhraní GA4 se od Universal Analytics krapet liší. Vlastně je úplně jiné. Připravte se tedy na úplně jinou práci.

Konverze nyní najdete zde: V levém sloupci klikněte na Konfigurovat a poté na Konverze.

Nutná úprava konverzí v GA4, aby vše fungovalo

Google Analytics provede import konverzí takovým způsobem, že vám měření konverzí nejspíš nebude fungovat. Důvod vidíte na obrázku níže:

Jako parametr události page_view (zobrazení stránky) použil Analytics parametr page_path (URL adresa stránky). Jenomže měřicí kód Analytics tento parametr u událostí automaticky nezaznamenává. Ale nic není ztraceno. Analytics automaticky zaznamenává jiný parametr, a to page_location. Není tedy nic jednoduššího, než parametr u každé importované konverze přepsat.

Konverzi upravíte takto:

  1. V části Konfigurovat klikněte na Události.
  2. Stiskněte tlačítko Vytvořit událost.
  3. Klikněte na konverzi, kterou chcete upravit a upravte ji. v našem případě přepíšeme název parametr page_path na page_location.
  4. Vpravo nahoře stiskněte tlačítko Uložit.

NAUČTE SE Analytics využívat na živém školení Google Analytics 4 pro začátečníky.

Závěrem

Přechod na 4. verzi Analytics nebude bezbolestný. Důležité bude nejenom vše správně převést a provozovat ve dvojím režimu do konce působnosti Universal Analytics. Ale především se naučit novou metodiku webové analytiky v podání GA4.

Chcete se naučit v GA4 orientovat a měřit svůj web? Pak sledujte další články v mém blogu. Aby vám nic neuniklo, níže zadejte svou e-mailovou adresu. A budete první, kdo se dozví o publikování nového článku.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop