POZOR: Poslední volné místo na kurzech copywritingu a Google Analytics. Zjistěte více »

3 tipy pro úspěšný copywriting: Formátujte texty jako profesionálové

Webový copywriting a obsah na webu má svá specifika a pravidla. Za úspěchem může stát také správné formátování, které usnadní čtení textu a zpracování informací žádaným způsobem. Víte, jak na to?

Je obsah opravdu tak důležitý?

Lidé se na váš web nechodí dívat a obdivovat grafiku, efekty, nebo vychytané funkce. Na web chodí hledat informace. Chtějí uspokojit svou potřebu, touhu, nebo vyřešit problém. Kvalitní obsah, který odpovídá potřebám vašich zákazníků, je tak alfou a omegou úspěchu vašeho webu.

Pokud váš web nyní nepřináší nové poptávky, neřešte novou grafiku, ale věnujte se obsahu webu. Této disciplíně se říká webový copywriting. V překladu:

Tvorba textů, které mluví jazykem vašich zákazníků a umí jim prodat vaše produkty a služby.

TIP: Přihlaste se na můj živý kurz Copywriting: píšeme texty, které prodávají.

I když však budete mít špičkový obsah, stále musíte zajistit, aby se snadno četl. K tomu vám pomohou 3 tipy na formátování.

Na následujícím obrázku vidíte dva totožné texty. Jediný rozdíl je, že text vlevo není formátovaný, zatímco text vpravo ano. Který z nich vás vybízí k přečtení?

TIP 1: Délka odstavců a vět

Pamatujte, že délka odstavců určuje tempo čtení na stránce. O textu na stránce přemýšlejte jako o hudební skladbě. Buď může znít dynamicky a úderně, nebo táhle a ospale. Co to znamená v praxi?

Držte se následujícího:

  • Snažte se mít odstavce dlouhé do 3 řádků a myslete na zobrazení na mobilech, které mají úzkou obrazovku.
  • Vyhněte se souvětím s více než jednou vedlejší větou. Složitá souvětí vedou pouze k tomu, že čtenář po dokončení souvětí zapomene, jak začalo.
  • Prezentujte dynamické tempo – nejlepší jsou krátké věty a sdělení.
  • Nepoužívejte dlouhé vysvětlivky v závorkách. Odvádějí pozornost čtenáře od toho, co chcete sdělit.

TIP 2: Zvýraznění atraktivních a užitečných informací

Používejte…

Používejte tučnost. Je záchytným bodem pro oko při skenování stránky.  Tučně naformátujte atraktivní informaci, příslib obsahu, nebo prostě to nejdůležitější z vašeho sdělení.

Ale pozor! Všeho moc škodí. Nebude to fungovat, jestliže tučně naformátujete celou větu. Méně je v tomto případě více.

Na následujícím obrázku vidíte, že pokud použijete příliš tučnosti, text začne být značně nepřehledný (vpravo):

Používejte kurzívu. Obvykle se používá k označení názvu, nebo odborného výrazu.

Nikdy nepoužívejte…

Podtržení. Proč? Protože na webu je zvyklostí, že pod podtrženým textem se nachází odkaz na jinou stránku, či obsah.

Barvy. Pokud tedy nechcete, aby váš web vypadal značně nedůvěryhodně. Barevné estrády patří dětem, nikoliv vážené firmě. Grafiku vašeho webu navrhuje webdesignér a řeší jej v základu šablona webu. Takže zapomeňte na obarvování nadpisů a podobné kejkle.

TIP 3: Seznamy a triáda

Pod slovem seznam si nepředstavujte nic exotického. Opravdu jde o seznam ve formě nákupního lístku. Seznamy však mají jednu skvělou funkci – rozbíjejí monolitickou podobu odstavců. A mění tempo čtení – zrychlují ho. Navíc jsou skvělým záchytným bodem pro oko.

Seznamy máme dva:

  • Neuspořádaný seznam – znát ho můžete také jako seznam s odrážkami. Ty mohou mít různou grafickou podobu. Podstatné však je, že pořadí položek tohoto seznamu nehraje roli. Takže je můžete přeskládat a význam se nezmění.
  • Uspořádaný seznam – znát jej můžete jako seznam číslovaný. Pořadí položek má význam a není možné jej měnit. Tento typ seznamu se používá pro krokové postupy, nebo návody.

Délka uspořádaného seznamu závisí na počtu kroků, jimiž chcete dosáhnout cíle.

Délku neuspořádaného seznamu (s odrážkami) doporučuji držet do 3 odrážek. Proč?

… protože trojice je nejlepší zkratkou pro rychlé obsáhnutí celku.

Tzv. triáda pozitivně působí na lidský mozek a umožňuje rychle dosáhnout změny – například přeměnit návštěvníka v zákazníka. Pokud máte 10 argumentů, zatněte zuby a vyberte a prezentujte 3 nejsilnější. Uvidíte, jak váš obsah najednou začne fungovat.

Následující obrázek ukazuje příklad neuspořádaného (vlevo) a uspořádaného seznamu (vpravo):

Závěrem

Chcete se naučit psát texty pro web, e-shop a online marketing? Texty, které prodají vaše produkty a služby?

Copywriting není žádné voodoo. Není to disciplína dostupná pouze pro spisovatele. Pro vás jako majitele webu je však klíčové se v ní zorientovat, ať už si obsah webu/e-shopu tvoříte sami, nebo na to najímáte profíka.

Přijďte na můj kurz Copywriting: píšeme texty, které prodávají.

Více o kurzu

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies
Google+ | Facebook

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top