Váš web nefunguje tak, jak si představujete? Pak možná trpí některými problémy, jež popisuji v tomto článku. Opravte je a budete překvapeni, co se stane.
Jde o jednu z nejčastějších chyb, s níž se na webech setkávám. Co to je špatný kontrast?
Například:
Lidé se na váš web nechodí dívat, ale hledat informace. Ty jsou nejčastěji v textové podobě. Pokud má ale text oproti pozadí špatný kontrast, řada lidí jej buď nepřečte vůbec, nebo jen velmi těžce. A proto odejdou pryč.
Myslete na to, že polovina lidí nosí brýle, nebo kontaktní čočky. To znamená, že mají zhoršený zrak. Podíl lidí s vadou zraku vzrůstá s věkem. Čím starší zákazníky máte, tím je kontrast důležitější.
A jaký je ideální kontrast? Nevymýšlejte kolo – přece černý text na bílém pozadí.
ČTĚTE TAKÉ článek Chci začít podnikat: web jako kat, nebo pevná opora podnikání?
Jak se váš web/e-shop zobrazuje na mobilech a tabletech? Je stále použitelný? Snadno si to ověříte tak, že si ve svém smartphonu otevřete prohlížeč a otestujete si, jak se váš web zobrazuje a ovládá.
Jsou oblasti podnikání, v nichž více než polovina návštěv pochází z mobilních zařízení. Typicky to jsou ubytovací služby, gastro a služby obecně.
Pokud váš responzivní design:
….pak přicházíte o zákazníky.
Interní odkazy z textu – tedy odkazy vedoucí na relevantní doplňující informace, nebo produkty a služby na vašem webu, jsou velmi opomíjenou oblastí.
Chybějícími, nebo špatně formátovanými odkazy přitom zhoršujete:
Jak by měl odkaz na webu vypadat? Všichni očekáváme, že odkazem je podržený text. Není tedy třeba vymýšlet jiné vizuální pomůcky. A zároveň platí, že podtržení nepatří jinému textu než odkazům. Vhodné je doplnit vizuální formátování odkazů o efekt po najetí kurzorem myši – například ztráta podtržení, změna barvy apod.
Je také důležité se držet 2 pravidel:
NAUČTE SE ZLEPŠIT pozici vašeho webu ve vyhledávačích. Absolvujte můj online kurz SEO akademie.
Rozmohl se nám tady takový nešvar! Zadavatelé webů mají občas pocit, že bez pohybujících se prvků nemají moderní a zajímavý web. Opak je pravdou.
Animace nejsou moderní, a nejsou ani žádoucí. Proč?
Především – pohyblivé prvky odvádějí pozornost od obsahu. A lidé se na web nechodí dívat, ani obdivovatel vaše kolotoče, přilétávající prvky a pohyblivá pozadí. Chtějí číst. A to s pohyblivými prvky na stránce fakt nejde.
Dalším problémem, proč různé animační efekty nepoužívat, je použitelnost webu. Noční můrou návštěvníků webu jsou různé pomalu se vysouvací navigační prvky, pomalu se objevující a mizející prvky a další otravnosti. Ty pouze zdržují, aniž by měly nějaký praktický význam. A se vzrůstající frustrací se zvyšuje riziko, že návštěvník odejde dřív, než objedná.
Dalším důvodem je fakt, že aby se něco hýbalo, je většinou třeba nejdříve načíst spoustu skriptů. Ty se dost často načítají před samotným obsahem, takže: čekejte. Čím déle se web načítá, tím se zvyšuje šance návštěvníka na brzký odchod z webu. Velmi časté to je na mobilních telefonech s pomalejším internetem.
A ještě jeden dobrý důvod. Načítající se skripty zpomalující web a oddalující zobrazení obsahu z duše nenávidí vyhledávač Google. Varoval jsem vás.
Co to je rozcestník a proč by měl být na mém webu? Statistiky jasně vypovídají o tom, že lidé na úvodní stránce (homepage) webu tráví jen velmi málo času. Obvykle zde zůstanou do 20 vteřin.
Proč? Protože většinou na web přichází s cílem najít konkrétní informaci.
Je tedy vhodné se na úvodní stránku v tomto smyslu dívat jako na stránku, jejímž úkolem je především rychle posunout návštěvníka dovnitř webu. K informaci, pro níž si přišel.
A k tomu výborně slouží rozcestník na všechny, nebo nejdůležitější informace uvnitř webu.
Máte na úvodní stránce rozcestník, který odpovídá očekávání návštěvníků? Nenuťte je složitě hledat v navigaci webu, k níž se navíc musí rolováním vracet.
ČTĚTE TAKÉ článek Jak vypadá dokonalá obsahová architektura webu.
Bez výzvy není akce! Na webu to platí dvojnásob. Nečekejte, že si návštěvník webu domyslí, co by měl udělat. Vždyť návštěvník webu často ani nebude vědět, jak by se měl rozhodnout.
A tady do hry přichází výzvy k akci. Každý správný obchodník ví, jak doklepnout byznys do úspěšného konce. A že obchod je hotový až uzavřením smlouvy.
Představte si, že máte špičkově popsanou službu či produkt. Návštěvník webu je unešený a říká si: to je super. A pak je konec stránky a nic. A návštěvník odchází. Kde se stala chyba?
Návštěvníka jste nevyzvali k akci. V obsahu a na konci stránky chybělo akční tlačítko (např. Objednejte si, Přidat do košíku, Poptejte), nebo ideálně rovnou poptávkový/objednávkový formulář.
Nezapomeňte tedy svůj skvělý obsah doplnit o výzvy k akci. Bez výzvy totiž není akce!
ČTĚTE TAKÉ článek 3 tipy, jak okamžitě vylepšit obsah vašeho webu.
Víte, k čemu slouží zápatí webu? A proč byste jej neměli přejít mávnutím ruky?
Zápatím webová stránka končí. A pokud návštěvník webu prošel obsah stránky a neprovedl požadovanou akci (i když máte akční tlačítko, nebo poptávkový formulář), pak není rozhodnutý. A cílem zápatí je udržet jej na webu, nebo na něj získat kontakt (abyste o něj nepřišli).
Co tedy zápatí může například obsahovat:
A samozřejmě může obsahovat řadu jiných informací. Cílem zápatí prostě je:
Pokud váš web zápatí nemá, nebo není užitečné, pak můžete přicházet o zákazníky.
Jak poznáte, že je obsah vašeho webu nekvalitní? Odpovězte si na následující dotazy:
Pokud jste si na některé z otázek odpověděli Ano, pak pro vás mám špatnou zprávu – s největší pravděpodobností máte na webu nekvalitní obsah. A přicházíte o zákazníky.
Co je kvalitní obsah:
Kvalitní a užitečný obsah se proto nezaměřuje na prezentaci toho co děláte, ale na život zákazníka.
NAUČTE SE TVOŘIT kvalitní a užitečný obsah, který prodá vaše produkty a služby. Absolvujte můj online kurz copywritingu »
Ach ten češtin! Asi pro vás nebude překvapující mé tvrzení, že jazykové a gramatický chyby v textech na webu snižují důvěryhodnost webu i vaší firmy.
Jasně, většina lidí si nevšimne chybějící čárky ve vašem souvětí před spojením „a tak“. Ale překlepů a gramatických chyb si velká část návštěvníků webu všimne. A pak záleží na jejich toleranci.
Jak by se vám četl text, kde by byla chyba v každé 3. větě? Pravděpodobně budete místo o sdělených informací přemýšlet, proč si firma nedala trochu práce s kontrolou obsahu webu. Vždyť je to její vizitka. A jestli takto přistupují k webu, jak asi budou přistupovat k vaší zakázce? A myšlenkový proces nabírá na obrátkách….
Najmout si profesionálního korektora/korektorku přitom není drahá záležitost.
Občas se na mě obracejí lidé s žádostí o analýzu jejich webu a jak řešit online marketing. Jednou z mých prvních otázek je: A jaký je konverzní poměr webu?
Konverzní poměr = počet splněných cílů / počet návštěv webu v %
Proč se na to ptám? Online marketing vám totiž nepřivede zákazníky. Může přivést ty správné návštěvníky. Ale zákazníky z nich udělá až web. Respektive jeho obsah.
Pokud to ale neumí, a tedy konverzní poměr je slabý, pak přivedení většího množství (byť správných) návštěvníků na web nedává finančně smysl. Pokud ale nevíme, jaký je konverzní poměr, nevíme nic.
Jen pro jistotu – cílem může být například:
A využít můžete zdarma dostupnou aplikaci Google Analytics. Ve svém blogu jsem o Google Analytics psal nespočetněkrát. Inspirujte se.
Takže se zeptám: Měříte cíle na svém webu? A máte je nastavené správně?
Web může obsahovat tisíce chyb. Já se zaměřil jen na několik z nich. Ale tyto mají konkrétní obchodní dosah. Vyhněte se jim a vašemu webu i byznysu se povede mnohem lépe.
Pokud si nevíte rady, napište mi a já pro vás připravím analýzu vašeho webu.
Nebo se mrkněte na moje online kurzy a knížky:
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář