fbpx

Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

POZOR: Nepropásněte nové termíny mých živých kurzů »

Jak analyzovat kvalitu obsahu webových stránek pomocí Google Analytics

Naučte se analyzovat kvalitu obsahu na vašem webu podle chování návštěvníků stránek. Nejenom že najdete data v Google Analytics, ale především je budete umět správně vyhodnotit.

Proč je kvalitní obsah důležitý

Vaše výrobky a služby neprodá grafika webu, efekty a funkce, ale kvalitní obsah. Kvalitní obsah je obsah, který je užitečný a relevantní pro vaše konkrétní zákazníky.

V rámci tvorby obchodně úspěšného webu jej navrhujeme na základě pečlivé analýzy typického zákazníka – jeho motivace, potřeb, obav a přesvědčení.

Zda je obsah pro návštěvníky vašeho webu opravdu zajímavý, si ale můžete ověřit i v Google Analytics, a já vám ukážu jak na to.

ČTĚTE TAKÉ článek 5 kroků k obsahu webu, který prodá vaše služby a výrobky.

Na co se zaměřit při analýze obsahu

A co nás bude zajímat? Tak především se zaměříme na průměrnou dobu strávenou na stránce. Přičemž nelze přesně stanovit, jaká je ta správná. Pro každou webovou stránku bude platit něco jiného.

Pamatujte: Ve webové analytice jde z poloviny o čísla a z druhé poloviny o kontext.

Další metrikou, která nás bude zajímat je procento odchodů. To znamená, pro jaké procento návštěvníků dané stránky to byla stránka poslední. Zkrátka z webu odešli.

Ani zde nelze stanovit správné hodnoty, opět jde o kontext, jak vysvětlím za chvíli.

Třetí metrikou je míra okamžitého opuštění. Tedy kolik ze všech návštěvníků ihned odešlo, aniž by provedli požadovanou akci. Budu se jí věnovat posléze.

ČTĚTE TAKÉ článek Jak zvýšit návštěvnost z vyhledávačů: Vybíráme nejlepší témata.

Jak analyzovat podle kontextu

Máme několik typů stránek a podle toho lze interpretovat výsledky:

Rozcestník

Rozcestníkem (je jím i úvodní stránka) jsou takové stránky, jejichž úkolem je návštěvníka pouze rychle posunout k obsahu, který hledá.

Na takové stránce tedy spíše očekáváme krátkou dobu návštěvy. Ta je ostatně vizitkou kvality rozcestníku. Čím rychleji se návštěvník dokáže zorientovat a rozhodnout, kam jít, tím lépe.

Na této stránce ovšem chceme také vidět minimální procento odchodů. Pokud je vysoké, tak to pravděpodobně znamená, že návštěvník:

  • Nenašel, co hledal, a odchází. Stránka pravděpodobně neobsahuje relevantní informace.
  • Se nedokázal zorientovat a rozhodnout, kam jít. Stránka pravděpodobně obsahuje příliš mnoho položek k výběru, nebo jsou například nevhodnější pojmenované, či jsou nepřehledně uspořádané.

Stránky produktů a služeb

Stránky, na nichž popisujete přínos, využití a parametry produktů a služeb jsou určeny především k tomu, aby informovaly a prodaly.

Logicky tedy chcete, aby lidé obsah stránek četli co nejvíce. Průměrná doba strávená na stránce na by měla být úměrná tomu, kolik času je třeba k přečtení obsahu.

Poznámka: Berte ale v potaz, že málokdo čte obsah celé stránky. Kratší čas s vysokou mírou konverze z dané stránky může také znamenat, že zákazník zase tolik informací k rozhodování nepotřebuje. Případně je stránka tak dobře navržená, že si dokáže velmi rychle najít informaci a argument, pro který si přišel. Myslete proto na kontext.

I na tomto typu stránky chceme vidět co nejmenší procento odchodů. Protože chceme, aby návštěvník nakoupil (takže navštíví další stránku), nebo pokračoval na další produkt, či službu (pokud si ještě nevybral).

Stránka košíku a pokladny

Pokud máte e-shop, pak máte stránky, na nichž návštěvníci kontrolují vybrané zboží, zadávají své údaje a vybírají způsob dopravy a platby.  Jsou to stránky, které dokončují prodej.

Jestliže na některé z těchto stránek zaznamenáte vysoké procento odchodů, pak to může mít několik pravděpodobných důvodů:

  • Zákazníka odradí nabídka dopravy, nebo její cena.
  • Zákazníka odradí nabídka platebních metod, nebo jejich cena.
  • Zákazníka nutíte do registrace, aby mohl vůbec nakoupit.
  • Vyžadujete informace, které vám zákazník nechce dát.

Ideální hodnotou pro metriku Procento odchodů je v tomto případě 0 %. Samozřejmě část zákazníků odejde z jiných důvodů, než popisuji výše, takže hodnota bude zcela určitě vždy vyšší.

Cílové stránky reklam

Speciálním typem stránek jsou cílové stránky = stránky, na které se dostanete například z reklamy. 

I zde nás bude zajímat průměrná délka návštěvy. Pokud je velmi malá, pak pravděpodobně cílová stránka nesplňuje očekávání návštěvníka, které vyvolala reklama.

Důležitější metrikou hodnou našeho zájmu však je míra okamžitého opuštění. Proč?

Smyslem cílové stránky je vyzvat návštěvníka k provedení nějaké akce = registraci, poptávce, nákupu apod. Kvalitní obsah stránky dokáže návštěvníka přesvědčit, aby takovou akci provedl. 

Vysoká míra opuštění tedy znamená, že jste:

  • Přivedli špatného návštěvníka = takového, který o produkt/službu nemá zájem. Pak je třeba se zaměřit na reklamu.
  • Nebo obsah nesplňuje očekávání, které vyvolala reklama. Zaměřte se na souznění obsahu reklamy a obsahu cílové stránky, případně na zkvalitnění obsahu cílové stránky (například poskytněte více, či relevantnější informace a argumenty k nákupu).

ČTĚTE TAKÉ článek Jak měřit konverze v Google Analytics.

V praxi: Jak postupovat v Google Analytics

Nyní, když více co, pojďme se podívat na jak.

Nezapomeňte na statistickou významnost = vyhodnocujte, až když je návštěvnost dost vysoká. Například od 100 návštěv stránky výše.

V Google Analytics postupujte následovně:

  1. V levém sloupci zvolte následující přehled: Chování → Obsah webu → Všechny stránky.
  2. Vpravo nahoře vyberte období, z něhož chcete data zobrazit. Ideální je co nejdelší období, abyste dostali co nejdelší návštěvnost. Čím více návštěv, tím jsou výsledky statisticky významnější, a mají tedy vyšší vypovídací hodnotu.
  3. Klikněte dvakrát na název sloupce Prům. doba na stránce. Tím se data seřadí od nejmenší hodnoty k největší. Ovšem dostaneme také výsledky s příliš málo návštěvami, což ihned napravíme.
  4. Nad tabulkou vedle hledacího pole klikněte na odkaz Upravit. V první roletce zvolte Zahrnout, v prostřední roletce vyberte Zobrazení stránek, ve třetí Větší než a do závěrečného pole napište 100.
  5. Níže stiskněte tlačítko Použít. A zobrazí se stránky se 100 a více návštěvami.

Stejným způsobem můžete seřadit stránky podle Procenta odchodů, nebo Míry okamžitého opuštění. Stačí kliknout na záhlaví sloupce.

Závěrem

Jak vidíte, vyhodnocování návštěvnosti v Google Analytics není tak složité. A hlavně je velmi užitečné. Stačí jen vědět, jak na to.

A pokud se chcete Google Analytics naučit prakticky využívat, pak přijďte na můj živý kurz Google Analytics pro začátečníky.

Zjistěte o kurzu více »

A zvu vás také na mé další kurzy:

Všechny online a živé kurzy »

NOVINKA: Prohlédněte si nový online kurz copywritingu »

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

© Martin Domes
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign
tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop