Remarketing (1. díl): Jak funguje a jak ho využít

[SERIÁL] V prvním dílu seriálu věnovaného remarketingu se dozvíte, co to remarketing vlastně je, jak funguje a jak ho konkrétně využít.

Co to je remarketing

Remarketing je opakovaný marketing, nebo také opakované oslovení návštěvníka webu na základě jeho dřívější návštěvy, nebo nákupu. Na rozdíl od plošného marketingu cílíte reklamy pouze na konkrétní skupinu lidí, kteří již navštívili váš web.

Výhodou remarketingu je fakt, že reklamu můžete přesněji zaměřit. O cílovém publiku už něco víte – tito návštěvníci navštívili váš web, nebo některé jeho konkrétní části, případně již vložili zboží do košíku, nebo dokonce nakoupili. S touto informací lze v rámci remarketingu pracovat (viz dále část K čemu lze remarketing využít).

Předností remarketingu je především jeho cena a poměrně snadné nastavení, čemuž se podíváme na zoubek v dalších dílech tohoto seriálu.

Jak funguje remarketing

Funguje to takto:

  1. Abyste mohli zjistit, že dotyčný člověk navštívil váš web, je třeba tuto návštěvu změřit – typickým příkladem je třeba měřicí kód Google Analytics.
  2. Při návštěvě se do počítače návštěvníka uloží soubor (tzv. cookie) s údaji o datu a času návštěvy a dalšími údaji.
  3. Takový návštěvník se pak uloží do publika (seznamu návštěvníků) určeného pro remarketing.

V PPC systému Adwords (nebo Sklik) pak vytvoříte novou reklamní kampaň pro obsahovou reklamní síť a vytvoříte inzeráty, které se mají lidem z remarketingového publika zobrazovat. Tyto reklamy (či grafické bannery) se návštěvníkům z vašeho publika zobrazují na různých webech, které jsou zapojené do reklamní sítě Googlu (potažmo Seznamu).

Možná už jste si sami všimli, že vás některé weby a e-shopy jakoby pronásledují po internetu. Ano, to je remarketing (případně retargeting). Tyto reklamy se přitom začnou zobrazovat třeba až po nějaké době od návštěvy webu a zobrazují se jen po určitou dobu – to vše jste schopni ovlivnit.

Velkou výhodou remarketingu je fakt, že platíte nikoli za zobrazení, ale až za proklik na reklamu vedoucí na váš web. Remarketing (retargeting) je proto jedna z nejlevějších forem podpory prodeje a budování značky (viz dále část K čemu lze remarketing využít).

ČTĚTE TAKÉ seriál článků Jak neprodělat v PPC kampaních.

Mám zvolit Google nebo Seznam?

Pro vysvětlení:

  • Remarketing je označení pro opakovaný marketing používaný Googlem v rámci jeho PPC systému Adwords.
  • Seznam nabízí podobnou funkci v rámci svého systému Sklik – retargeting.

O obou můžete uvažovat tak, že ve výsledku jde o totéž.

Rozdíl je nejen v různých funkcích obou PPC systémů, ale především ve velikosti obsahové sítě. Množství webů zapojených do reklamního systému Google je mnohonásobně větší než u Seznamu. Doslova bych řekl, že Seznam nabízí oproti Googlu jen hrstku webů.

Ale i síť Seznamu je stále zajímavá – především tím, že vám retargeting umožní zobrazit reklamy na webech samotného Seznamu. Nebo dokonce na domovské stránce Seznam.cz. A to za minimální náklady.

K čemu lze remarketing využít

Na remarketing se dívejte jako na příležitost cíleně pracovat s návštěvníky vašeho webu – tedy s lidmi, kteří vás již znají.

Platí také fakt, že ten, kdo váš web/e-shop navštíví a hned nenakoupí/nepoptá, se stále může stát vašim zákazníkem. K provedení objednávky/poptávky může vést delší cesta. A během rozhodovacího procesu je dobré se takovému návštěvníkovi připomínat.

ČTĚTE TAKÉ informace o nákupním tunelu v článku Jak na obsah webu, který prodává.

A jaké jsou příklady využití remarketingu?

  • Připomenout se lidem, kteří navštívili váš web, ale nenakoupili/nepoptali = přivést je zpět na stránku služby/produktu.
  • Lidem, kteří umístili zboží do košíku, ale nenakoupili, přidat motivátor k dokončení nákupu – například dopravu zdarma či slevu.
  • Po určité době se připomenout zákazníkovi s opakovaným nákupem (například pokud se granule nakupují každé dva měsíce).
  • Levně budovat značku – například formou zobrazování bannerů s logem bez výzvy k návštěvě webu.

Možností, jak remarketing využít, je celá řada. Záleží na tom, jaké podmínky k vytvoření publika při nastavení využijete (tomu se budeme věnovat v dalších dílech).

Co k remarketingu potřebuji

Protože remarketing a retargeting fungují v rámci PPC systémů, je třeba mít svůj účet v Adwords a Skliku.

Pro měření návštěvnosti na webu je třeba mít na každé stránce (v kódu) měřicí značku pro remarketing nebo retargeting (vygeneruje ji Adwords a Sklik). Pokud však používáte Google Analytics, pak můžete místo značky z Adwords využít běžný měřicí kód Analytics (platí pouze pro Adwords).

Dále je třeba vytvořit remarketingová publika. Každé publikum může mít svou podmínku (například nakoupil/nenakoupil), díky níž se návštěvník do publika zařadí, nebo nezařadí.

ČTĚTE TAKÉ článek Co vám o webu prozradí Google Analytics: 3 důležité přehledy.

Závěrem

Remarketing, potažmo retargeting, jsou velmi mocné strategie marketingu na internetu. Umožňují dále marketingově pracovat s návštěvníky webu – připomenout se, dotáhnout nákup/poptávku do úspěšného konce nebo budovat značku. Opakovaný marketing skvěle doplní další marketingové aktivity – například PPC kampaně, PR, SEO, obsahový a e-mailový marketing.

Pokud jste o remarketingu/retargetingu zatím více neuvažovali, začněte. Doslova za pár korun umí udělat spoustu marketingové práce.

Do komentářů níže napište svoje tipy na využití remarketingu a své zkušenosti.

Přečtěte si také...

PDF knížka  3 nejdůležitjší zásady pro úspěch vašeho webu

Chcete úspěšný web?

Na e-mail vám pošlu knížku 3 nejdůležitější zásady pro úspěch vašeho webu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

© Martin Domes | všechna práva vyhrazena | Google+ | Facebook

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top