Recenze knihy: Web ostrý jako břitva

České knižní vody nedávno rozčeřila nová publikace z pera Jana Řezáče. Má vám kniha co říct, když web netvoříte, ale jeho tvorbu zadáváte webdesignovému studiu? Více v následující recenzi.

Když se ke mně dostal signální výtisk knihy, ještě horký z tiskárny, byl jsem plný očekávání: Je tady první ryze česká kniha o návrhu webů! Jako bývalý šéfredaktor vydavatelství Computer Press stojím za drtivou většinou knih z této oblasti, která u nás vyšla za posledních 10 let. Dnes ale nahlížím na knihu jako webdesignér, tedy návrhář webů.

Co od ní ale vlastně můžete čekat, pokud weby netvoříte, ale jejich tvorbu zadáváte?

K čemu je vám webdesign

Pokud si myslíte, že návrh webu je o grafice nebo kódování, nemohli byste být dál od pravdy. Webdesignér není grafik, ani programátor, ani kodér, ani copywriter. Webdesign je specifická disciplína.

Pokud jste někdy stavěli dům, tak víte, že než začnete stavět, potřebujete celý projekt navrhnout – musíte mít nakreslený půdorys, pohledy domu, řezy a také mít projektovou dokumentaci, od které se pak odrazí stavař. Tento příměr jsem zvolil záměrně, protože tvorba webu je o tomtéž.

Abyste web mohli technicky realizovat, musíte mít projekt. A ten vám dodá pouze webdesignér. Na jeho práci pak může navázat grafik, kodér, programátor, copywriter a případně další profese.

Jan Řezáč, zkušený webdesignér, knihu pojal jako průvodce celým procesem návrhu webu. Díky jeho znalostem a zkušenostem se můžete těšit na sadu informací z jeho vlastní praxe. Hned v první kapitole se například dozvíte, co stojí za úspěchem webu a co naopak za jeho selháním. Jak vlastně k návrhu webu přistupovat – intuitivně nebo manažersky? Jak celý projekt dotáhnout do úspěšného konce? Rozhoduje se totiž právě na začátku, než do hry vstoupí grafik nebo kodér.

Ponořme se do hloubky

Kniha v žádném případě neklouže po povrchu. Honzovi Řezáčovi se do knihy podařilo dostat velký kus praktických postupů, jak z klienta, který web zadává, získat potřebné informace o byznysu, zákaznících či marketingové strategii. Pokud jste dosud zadávali web stylem „Tohle chci, abyste mi na web dali, takhle chci, aby to vypadalo, a kolik mě to bude stát?“ a následně splakali nad výdělkem, protože web nefungoval (a ani nikdy fungovat nemohl), kniha vás vyvede z temných hlubin nevědomosti na ostré a barevné světlo reality webového návrhu.

Víte, co předchází samotné realizaci webu, tedy fázi než se projekt dostane ke grafickému návrhu? Ve zkratce to jsou tyto kroky:

  • Sběr informací o byznysu, zákaznících, značce a vašem přístupu, ať už pomocí dotazníku, hloubkových rozhovorů nebo jiné metody
  • Analýza byznysu, vašeho webu a webů konkurence
  • Uživatelský průzkum a analýza zákazníka
  • Tvorba person a analýza modelů chování
  • Analýza klíčových slov – tedy toho, co lidé v oblasti vašeho byznysu hledají a očekávají
  • Návrh architektury webu a jeho obsahové strategie
  • Tvorba wireframu – drátěného modelu webu

… a teprve nyní se práce přesouvá ke grafikovi.

V knize najdete pečlivě popsaný každý z těchto kroků. Zjistíte nejenom, proč dělat jednotlivé kroky, ale především, jak je dělat prakticky. Budete vědět, co byste měli od svého webdesignéra očekávat!

Honza Řezáč ale neopominul ani důležité obchodně-psychologické aspekty, které s návrhem webu nedílně souvisejí. Web přeci netvoříte proto, abyste se na něj po večerech chodili koukat? Jeho úkolem je přivádět nové zákazníky či klienty = tedy prodávat.

Koupit či nekoupit?

Přestože se kniha tváří jako příručka pro začínající webdesignéry, osobně ji doporučím především zadavatelům webů. Budete mít jasno v tom, co vyžadovat po svém tvůrci webů.

V knize také odhalíte tajemství rozdílu mezi webem za 10 000 Kč a 100 000 Kč. Ten první bude váš výdaj, který se pravděpodobně nikdy nevrátí. Ten druhý bude investice s jistou návratností, která posune váš byznys kupředu. Ne díky vydaným penězům, ale díky vypracovanému návrhu webu, jenž vám zajistí, že se web nemine účinkem.

Přestože se autor hodně snažil, nevyhnul se v některých fázích knihy pouze výčtu metod bez návaznosti do praxe. To ale bude vadit pouze začínajícím webdesignérům, kteří se tak nenaučí konkrétní postupy a kdy jich využít. Zadavatel webu nemusí znát procesy do hloubky, stačí vědět, že zde jsou a jaké výstupy z nich očekávat.

Kniha je skvěle zpracovaná – velký formát, pěkná sazba, minimum jazykových chyb a překlepů. Velmi mě potěšila investice do sazby a tisku  – volba dvoubarevné sazby doplněné přímou barvou byla v tisku nákladná. Kniha díky tomu působí luxusním dojmem, což v kombinaci s luxusním obsahem dělá z knihy luxusní zboží.

A pokud čekáte nějakou horentní sumu, tak vás potěším. Očekával bych cenu knihy kolem 1 000 Kč, ale ono ne – knihu pořídíte v cenovém rozpětí 600-700 Kč. Investice pár stovek do informací, která vám mohou přinést miliony z úspěšného webu, je zanedbatelná.

Knihu vám vřele doporučuji – kupte si ji, začtěte se a dejte mi vědět, co si o ní myslíte.

Přečtěte si také...

PDF knížka  3 nejdůležitjší zásady pro úspěch vašeho webu

Chcete úspěšný web?

Na e-mail vám pošlu knížku 3 nejdůležitější zásady pro úspěch vašeho webu.

Komentáře

Počet komentářů: 2

  1. Knížka je skvělá, přečetl jsem ji na posezení, už jen Honzovy přednášky, které jsou volně ke shlédnutí na netu, jsou prostě super.

    Nicméně rčení o kovářově kobyle platí i zde (to jsem jen povšechně mrknul na web), např. 404 by měla být řešena na každém webu aspoň trošku uživatelsky přivětivěji, než je právě u Honzy Řezáče – http://janrezac.com/prenasky

  2. Kniha je vážně výborná, jak po obsahové, tak po grafické stránce. Ale co se týče těch chyb a překlepů jsem jich jen při běžném čtení (tzn., že jsem se po žádných chybách nepídila a nejsem ani žádná češtinářka) objevila poměrně dost.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

© Martin Domes | všechna práva vyhrazena | Google+ | Facebook

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top