Jak vybrat doménu pro svůj web

Plánujete nový web a přemýšlíte, jakou pro něj zvolit doménu? V tomto článku vás naučím, jak o nové doméně přemýšlet a vybrat tu nejlepší možnou.

Doména je adresa vašeho webu, na které vás vaši zákazníci a klienti zastihnou. Mám na mysli samozřejmě adresu internetovou.

Otázka domény přichází v úvahu, především pokud vytváříte zcela nový web. Ale může přijít na přetřes také v situaci, kdy jen aktualizujete starý web a doménu již máte. Je název domény (tedy vaší adresy) optimální?

Pro doménu platí několik pravidel, na která se nyní podíváme.

Snadná zapamatovatelnost

Doména je adresa a měli byste uvažovat o takové doméně, kterou si lidé snadno zapamatují. Porovnejte tyto dvě domény:

MalirstviNovak.cz vs. Malir-pokoju-bytu-kancelari.cz

Doména vpravo sice obsahuje několik klíčových slov, ale asi si ji nikdo nezapamatuje. Doména uvedená vlevo je snadno zapamatovatelná – obsahuje klíčové slovo a značku společnosti. Podívejte se na domény ještě jednou – která z nich budí větší důvěru?

Klíčové slovo v doméně

Možná jste už slyšeli o tom, že v doméně by se mělo vyskytovat tzv. klíčové slovo. Tedy slovo, které charakterizuje vaše podnikání. A to je dobrá myšlenka.

Inspirujte se těmito doménami:

ElektroRoubal.cz

ElektroPodebrady.cz

Pokud není možné získat doménu s klíčovým slovem, nevadí. Pak budete muset rozvíjet více povědomí o vaší značce a do domény zvolit název vaší značky. Ostatně největší hráči mezi internetovými obchody také nemají v doméně klíčové slovo:

Alza.cz

Mall.cz

ČTĚTE TAKÉ článek Víte, proč je 1. pozice ve vyhledávači přežitek?

Doména prvního řádu

Doména prvního řádu je ta část vašeho doménového jména, která se vyskytuje za tečkou (adresa jí končí).

  • Pokud podnikáte v Česku, pak má smysl mít doménu CZ.
  • Pokud podnikáte na Slovensku, pak SK.
  • Pokud podnikáte ve více státech Evropské unie, pak třeba EU.

TIP: Pro každý stát a každý jazyk je vhodné mít národní doménu a na ní samostatný web přizpůsobený podnikání a zákazníkům v dané zemi.

Doména s pomlčkou, nebo bez pomlčky?

Věděli jste, že pokud zvolíte víceslovnou doménu, pak existují dvě funkční varianty? Jedna je bez pomlčky a jedna s pomlčkou.

Pomlčku vyhledávače vnímají jako mezeru, takže pomlčková varianta se jeví jako vhodná pro vyhledávače. Dnešní vyhledávače si ale snadno poradí s doménovým názvem i bez pomlčky.

Podívejte se na následující domény:

MalirstviNovak.cz vs. Malirstvi-Novak.cz

Kterou z těchto domén si snadněji zapamatujete? Jistěže tu bez pomlčky. Uživatel nechce přemýšlet, jestli v názvu pomlčka má být, nebo ne.

Možná vás napadá otázka: Pomlčkovou variantu tedy nemám řešit? A moje odpověď zní: vždy si pořiďte variantu bez pomlčky i s pomlčkou. A proč? Aby vám pomlčkovou variantu nevyfoukla konkurence.

Variantu bez pomlčky používejte jako hlavní doménu a variantu s pomlčkou jednoduše nechte přesměrovat na variantu bez pomlčky. Technicky se vám o toto řešení postará webový návrhář nebo firma, které jste práci na webu svěřili.

TIP: Přečtěte si mou knihu Nejlepší obchodník je váš web.

Počet slov v doméně

Kolik slov v doméně použít? To nebude tak těžké – čím méně, tím lépe, ale málo neznamená dost. Zvláštní odpověď, že? Moje rada tedy zní:

  • Jednoslovná doména – pouze v případě domény ve formě značky (viz například Alza.cz, Mall.cz)
  • Víceslovná doména – ideální je, pokud obsahuje klíčové slovo a název značky, nebo lokality (například MalirstviNovak.cz, MalirstviBrno.cz). Lokalitu volte tehdy, pokud jste maličká firma, nebo živnostník, a nechcete propagovat značku. Ve všech ostatních případech doporučuji pracovat na značce a mít ji také v názvu domény.

Vyvarujte se dlouhých domén, které nebudí důvěru a nikdo si je nezapamatuje.

TIP: Ověřte si, zda je doména volná.

Doména pro nový byznys

Závěrem pro vás mám jednu radu, jestliže zrovna přemýšlíte nad názvem vašeho byznysu/značky/firmy, a tedy i domény. Ať už podnikáte na internetu, nebo ne, názvem vaší firmy může být klidně internetová adresa.

Například: Koupelny Prostějov.cz

Propojení on-line a off-line propagace vašeho byznysu prostě může působit „cool“. A navíc máte jistotu, že nikomu nemusíte vysvětlovat, na jaké adrese vás na internetu lze najít.

ČTĚTE TAKÉ článek 11 tipů, jak snadno propagovat web.

Jak vybíráte domény vy?

Napište mi do komentářů, jak jste doménu vybírali vy a co pro vás bylo při jejím výběru důležité a s jakými obtížemi jste se setkali.

Přečtěte si také...

PDF knížka  3 nejdůležitjší zásady pro úspěch vašeho webu

Chcete úspěšný web?

Na e-mail vám pošlu knížku 3 nejdůležitější zásady pro úspěch vašeho webu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

© Martin Domes | všechna práva vyhrazena | Google+ | Facebook

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top