Jak v Google Analytics analyzovat zdroje návštěvnosti

Chcete vědět, odkud lidé na váš web přišli a jak jejich návštěva na vašem webu vypadala? Podíváme se společně na to, jak analyzovat zdroje návštěvnosti webu v Google Analytics.

Obecně rozlišujeme zdroje návštěvnosti takto (v závorce název média v Analytics):

  • Přímá návštěvnost – v Google Analytics jako direct
  • Odkazy (referral)
  • Přirozené vyhledávání (organic)
  • Placené vyhledávání (cpc)

Zdroje návštěvnosti najdete v Google Analytics na kartě Přehled:

  1. V levé navigaci kliknutím otevřete skupinu přehledů Akvizice.
  2. Poté otevřete podskupinu Veškerá návštěvnosti.
  3. Kliknutím otevřete přehled Zdroj/médium.

Přímá návštěvnost

Přímá návštěvnost (direct) je taková návštěvnost, kdy někdo zadá do adresního řádku vyhledávače rovnou adresu vašeho webu.

Ale pozor – jde také o návštěvnost ze záložek či oblíbených položek v prohlížeči. Ne vždy tedy musí jít o přímé zadání adresy v prohlížeči internetových stránek.

ČTĚTE TAKÉ článek Vstupují návštěvníci na web opravdu přes úvodní stránku?

Odkazy

Odkazy (referral) jsou mocným zdrojem návštěvnosti. Pokud budete měřit tento zdroj, budete měřit úspěšnost vašich snah o budování zpětných odkazů vedoucích na váš web.

Ve výchozím zobrazení se ukazují pouze domény. Pokud chcete zjistit, na jaké stránce v rámci webu se odkaz nachází, na doménu klikněte.

Pokud budete chtít vědět, na jakou stránku vašeho webu odkaz vede, pak proveďte následující kroky:

  1. Klikněte na doménu s médiem referral, abyste vyfiltrovali návštěvnost pouze z odkazů z této domény.
  2. Nad tabulkou klikněte na řádku Primární dimenze na Další.
  3. Kliknutím otevřete skupinu Akvizice.
  4. A klikněte na Vstupní stránka.

Nyní se zobrazí seznam stránek na vašem webu, na které vedou odkazy z vybrané domény.

Řekněme, že chcete dále vědět, z jakých konkrétních stránek tyto odkazy vedou. Pak je třeba provést ještě jednu úpravu:

  1. Klikněte do roletky Sekundární dimenze.
  2. Kliknutím rozbalte skupinu Akvizice.
  3. A klikněte na Trasa odkazujících zdrojů.

Tabulka se rozšířila o další sloupec. Co vidíte:

  • V prvním levém sloupci adresu stránky na vašem webu, na kterou vede odkaz.
  • Ve druhém sloupci zleva, z jaké adresy na vybrané doméně odkaz vede.

Neplacené vyhledávání

Sledovat návštěvnost z přirozeného vyhledávání je základním pilířem vyhodnocování úspěšnosti webu. Zaměřte se na název vyhledávače s médiem organic (za lomítkem). Kliknutím na vyhledávač zobrazíte návštěvnost pouze z tohoto zdroje.

V případě vyhledávače Seznam se můžete podívat na klíčová slova použitá ve vyhledávání.

  1. Klikněte na seznam / organic.
  2. Nad tabulkou na řádku Primární dimenze klikněte na Další.
  3. Rozbalte skupinu Akvizice a zde klikněte na Klíčové slovo.

Google klíčová slova z přirozeného hledání do Google Analytics nepředává. V jeho případě uvidíte pouze not provided.

Minimálně stejně užitečnou informací je vstupní stránka. V případě Googlu je to jediný způsob, jak zjistit, co lidé ve vyhledávači hledali.

  1. V tabulce všech zdrojů návštěvnosti klikněte na google / organic.
  2. Na řádku Primární dimenze klikněte na Další.
  3. Rozbalte skupinu Akvizice a klikněte na Vstupní stránka.

Podle povahy obsahu vstupních stránek byste měli snadno odhadnout, jaká klíčová slova lidé pravděpodobně použili ve vyhledávání. Google zdůrazňuje, že mu dnes nejde primárně o samotná klíčová slova, ale o témata. Takže pátrání po klíčových slovech je v tomto případě bezpředmětné.

ČTĚTE TAKÉ článek Google Analytics v praxi: Odhalte špatný obsah webových stránek.

Placené vyhledávání

Placené vyhledávání poznáte podle názvu vyhledávače, za níž je použité médium cpc (anglicky Cost Per Click = česky platba za proklik).

Funguje to stejně jako u přirozeného vyhledávání. Návštěvnost z daného zdroje vyfiltrujete tím, že na něj kliknete. A dále změníte primární dimenzi na Klíčové slovo.

Pokud používáte PPC systém Adwords od Googlu, pak využijte spíše speciální přehledy pro Adwords. V levém menu vyberte podskupinu přehledů Adwords a dále volte přehledy, které se zde nabízí.

Osobně doporučuji používat především přehled Vyhledávací dotazy. Ten zobrazuje skutečné dotazy, které uživatelé vyhledávače použili pro hledání a následně klikli na váš inzerát.

TIP: Chcete zobrazit podobný přehled pro Sklik? Pak čtěte článek Jak na přehled klíčových slov z Skliku v Google Analytics.

Jak analyzovat

A jak můžete pojmout analýzu návštěvnosti? Můžete:

  • Srovnat návštěvnost mezi zdroji. To se hodí v případě, kdy se rozhodujete, kterému zdroji věnujete své časové a finanční zdroje.
  • Analyzovat chování návštěvníků ze zdroje. Tento postup využijete, pokud chcete vědět, jaký čas návštěvníci na webu strávili, zda po vstupu na web pokračovali na další obsah, provedli jinou akci nebo konvertovali (například poslali poptávku).
  • Analyzovat vývoj návštěvnosti ze zdroje v čase. Což se hodí v případě, kdy vyhodnocujete sezónní trendy nebo například úspěšnost nějaké krátkodobé kampaně.

Na co se zaměřit

Jednotlivým měřením říkáme metriky a najdete je jako nadpisy sloupců v tabulce.

  • Návštěvy = počet návštěv ze zdroje ve vybraném časovém úseku.
  • Míra okamžitého opuštění = procento lidí, kteří na váš web přišli, ale nepokračovali na další stránku.
  • Průměrná doba trvání návštěvy = jak dlouho návštěvníci na webu zůstali.
  • Splnění cílů a konverzní poměr = počet splněných cílů na webu a poměr mezi počtem splněných cílů a počtem návštěv.

Co vám říká vysoká míra okamžitého opuštění

Obvykle to znamená, že lidé, kteří hledali nějaký obsah (typicky z vyhledávače), na vaší stránce nenašli to, co hledali. Obsah stránky je proto třeba upravit na základě jejich očekávání.

Věnoval jsem se tomu například v článku Google Analytics v praxi: Odhalte špatný obsah webových stránek. V něm se dozvíte, jak konkrétně postupovat.

Vysoká míra opuštění nemusí být problém u stránek, na nichž neočekáváte akci.

Co říká průměrná doba trvání návštěvy

Velmi krátká doba může znamenat, že jste obsahem nezaujali, ale také, že je obsah nepřehledný. To může způsobovat také například špatné formátování obsahu (typicky dlouhé odstavce, chybějící nadpisy, chybějící odrážky, tučnost apod.).

Pokud píšete blog, pak je délka návštěvy přímo úměrná tomu, zda jste svým obsahem čtenáře zaujali.

Délku návštěvy obvykle spojuji právě se zájmem o obsah. Máte-li na webu kvalitní, užitečný a čtivý obsah, lidé se na něm rádi zdrží déle.

Co říká počet splněných cílů a konverzní poměr

Počet splněných cílů odpovídá úspěšnosti zdroje návštěvnosti = čím více splněných cílů, tím úspěšnější zdroj.

Vyšší číslo u konverzního poměru zase vypovídá o efektivitě daného zdroje = ke splnění cíle je zde potřeba méně návštěv, než v případě zdroje s nižším konverzním poměrem. Může to pro vás být signál, kam investovat svůj čas a peníze.

Závěrem

Google Analytics je mocný nástroj a pomůže vám pochopit, jak web funguje. V rámci MD webdesign jej využíváme na webech všech našich klientů, když vyhodnocujeme naše obchodně úspěšné weby.

Nebojte se ho používat. Zapomeňte na tunu čísel a dat a zaměřte se pouze na těch pár přehledů a analýz, které vám dávají smysl a jsou pro vás užitečné.

A nezapomeňte se přihlásit na moje živé kurzy v Brně:

TIP: Pokud se nechcete sami pouštět do práce s Google Analytics, ale rádi byste analyzovali svůj web, kontaktujte mě a něco spolu vymyslíme.

Přečtěte si také...

PDF knížka  3 nejdůležitjší zásady pro úspěch vašeho webu

Chcete úspěšný web?

Na e-mail vám pošlu knížku 3 nejdůležitější zásady pro úspěch vašeho webu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

© Martin Domes | všechna práva vyhrazena | Google+ | Facebook

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top